Page 153 - mat kl 5 cz.1
P. 153
Aby podzielić ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd., nie trzeba zatem wykonywać działań pisem-
nych. Podczas dzielenia kierujemy się poniższą zasadą.
Aby podzielić ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd., wystarczy w tym ułamku przesunąć przecinek
w lewo o tyle miejsc, ile zer jest w liczbie, przez którą dzielimy ułamek.
145,8 : 10 = 14,58 Dzielimy przez 10, więc przecinek przesuwamy o 1 miejsce w lewo.
145,8 : 100 = 1,458 Dzielimy przez 100, więc przecinek przesuwamy o 2 miejsca w lewo.
145,8 : 1000 = 0,1458 Dzielimy przez 1000, więc przecinek przesuwamy o 3 miejsca w lewo.
W dzielonej liczbie brakuje cyfr, należy więc po jej lewej stronie dopisać zero.
145,8 : 10 000 = 0,01458 Dzielimy przez 10 000, więc przecinek przesuwamy o 4 miejsca w lewo.
W dzielonej liczbie brakuje cyfr, należy więc po jej lewej stronie dopisać
dwa zera.
2. Oblicz w pamięci podane ilorazy. W tym celu przesuń każdy przecinek w odpowiedni sposób.
a) 7,3 : 10 b ) 5,6 : 100 c ) 45,6 : 1000 d ) 12,3 : 10 000
29,86 : 10 86,5 : 100 364,5 : 1000 1,0295 : 10 000
W podobny sposób możemy również dzielić przez 10, 100, 1000 itd. liczby naturalne.
Przykład 3
Podzielmy liczbę 482 kolejno przez 10, 100, 1000, 10 000.
482 : 10 = 48,2
482 : 100 = 4,82
482 : 1000 = 0,482
482 : 10 000 = 0,0482
Rozumiem! Jeśli w liczbie są … i ten wyobrażony
tylko całości, to wyobrażamy przecinek przesuwamy
sobie przecinek na końcu podczas dzielenia
liczby… w lewo.
151