Page 56 - mat kl 5 cz.1
P. 56
Czynności wykonywane w ćwiczeniu 5 służą do sprawdzania
podzielności liczb przez 3 i 9.
Przykład 1
Sprawdźmy, czy liczba:
a) 5214 jest podzielna przez 3,
b) 66 783 jest podzielna przez 9.
a) Dodajemy cyfry podanej liczby: 5 + 2 + 1 + 4 = 12.
Liczba 12 jest podzielna przez 3, więc liczba 5214
jest również podzielna przez 3.
b) Dodajemy cyfry podanej liczby: 6 + 6 + 7 + 8 + 3 = 30.
Liczba 30 nie jest podzielna przez 9, więc liczba 66 783
również nie jest podzielna przez 9 (ale jest podzielna przez 3).
Liczba jest podzielna:
Podane reguły nazywamy przez 3, gdy suma jej cyfr jest podzielna przez 3;
cechami podzielności liczb przez 9, gdy suma jej cyfr jest podzielna przez 9.
odpowiednio przez 3 i 9.
6. Sprawdź, która z podanych liczb: 2541, 2684, 3024, 5364,
6721, 4404, jest podzielna:
a) przez 3, b) przez 9.
7. Sprawdź za pomocą dzielenia pisemnego, która spośród liczb:
1524, 736, 140, 534, 556, 900, 198, jest podzielna przez 4.
Zapisz te liczby. W każdej z nich podkreśl cyfrę dziesiątek
i cyfrę jedności. Co można powiedzieć o dwucyfrowej liczbie
powstałej z podkreślonych cyfr?
Liczba jest podzielna:
Podaną regułę nazywamy przez 4, gdy jej cyfra dziesiątek i cyfra jedności tworzą liczbę
cechą podzielności liczb podzielną przez 4.
przez 4.
8. Bez wykonywania dzielenia pisemnego odpowiedz, która
z liczb: 814, 760, 644, 502, 1984, 3316, jest podzielna przez 4.
54