Page 111 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 111

10   Maciek szukał kształtu trójkątów wśród wielkich drukowanych liter. Znalazł takie trójkąty,
               jak pokazano na rysunku. Odczytaj z niego długości odpowiednich odcinków i oblicz pola
               zamalowanych trójkątów. Czy potrafisz podać inne litery, w których można odnaleźć trzy lub
               dwa boki trójkąta?






















          11   Jak zmieni się pole trójkąta ABC o podstawie długości 10 cm i wysokości 8 cm, jeżeli wysokość
               zwiększymy o 4 cm, a podstawę zmniejszymy 5 razy?



          12   Trójkąt prostokątny ma boki o długościach: 6 cm, 8 cm i 10 cm.
               a) Skonstruuj ten trójkąt.
               b) Oblicz jego pole.
               c)  Oblicz wysokość opuszczoną na najdłuższy bok tego trójkąta.


                                                                                                       2
          13   Podstawy trapezu mają długości 13 dm i 8 dm, natomiast wysokość trapezu stanowi   sumy
                                                                                                       7
               długości tych podstaw. Ile wynosi pole tego trapezu?
               A. 31,5 dm  2            B. 63 dm  2              C. 45 dm  2              D. 94,5 dm  2



          14   Suma długości podstaw trapezu wynosi 2 dm i jest o 13 cm większa od jego wysokości.
               Oblicz pole tego trapezu. Odpowiedź podaj:
               a) w centymetrach kwadratowych,
               b) w decymetrach kwadratowych.



          15   Górna podstawa trapezu ma 12 cm. Wysokość trapezu stanowi 10% tej długości. Natomiast
               długość dolnej podstawy to 50% długości górnej. Oblicz pole trapezu.



          16   Pewien trapez po narysowaniu w nim trzycentymetrowej wysokości został podzielony na kwadrat
               i trójkąt prostokątny równoramienny. „To z pewnością jest trapez prostokątny” – pomyślała Asia
               i szybko wykonała rysunek pomocniczy. Czy Asia dobrze określiła kształt figury? Narysuj trapez,
               o jakim jest mowa w zadaniu, i oblicz jego pole.


                                                                                 109
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116