Page 111 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 111
10 Maciek szukał kształtu trójkątów wśród wielkich drukowanych liter. Znalazł takie trójkąty,
jak pokazano na rysunku. Odczytaj z niego długości odpowiednich odcinków i oblicz pola
zamalowanych trójkątów. Czy potrafisz podać inne litery, w których można odnaleźć trzy lub
dwa boki trójkąta?
11 Jak zmieni się pole trójkąta ABC o podstawie długości 10 cm i wysokości 8 cm, jeżeli wysokość
zwiększymy o 4 cm, a podstawę zmniejszymy 5 razy?
12 Trójkąt prostokątny ma boki o długościach: 6 cm, 8 cm i 10 cm.
a) Skonstruuj ten trójkąt.
b) Oblicz jego pole.
c) Oblicz wysokość opuszczoną na najdłuższy bok tego trójkąta.
2
13 Podstawy trapezu mają długości 13 dm i 8 dm, natomiast wysokość trapezu stanowi sumy
7
długości tych podstaw. Ile wynosi pole tego trapezu?
A. 31,5 dm 2 B. 63 dm 2 C. 45 dm 2 D. 94,5 dm 2
14 Suma długości podstaw trapezu wynosi 2 dm i jest o 13 cm większa od jego wysokości.
Oblicz pole tego trapezu. Odpowiedź podaj:
a) w centymetrach kwadratowych,
b) w decymetrach kwadratowych.
15 Górna podstawa trapezu ma 12 cm. Wysokość trapezu stanowi 10% tej długości. Natomiast
długość dolnej podstawy to 50% długości górnej. Oblicz pole trapezu.
16 Pewien trapez po narysowaniu w nim trzycentymetrowej wysokości został podzielony na kwadrat
i trójkąt prostokątny równoramienny. „To z pewnością jest trapez prostokątny” – pomyślała Asia
i szybko wykonała rysunek pomocniczy. Czy Asia dobrze określiła kształt figury? Narysuj trapez,
o jakim jest mowa w zadaniu, i oblicz jego pole.
109