Page 114 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 114

6.1       Prostopadłościan






       Podejmij temat







       Obrazki obok przedstawiają róż-
       ne obiekty (przedmioty, meble,
       budynek), które możesz bez tru-
       du zobaczyć w swoim otoczeniu.
       Czy dostrzegasz ich wspólne
       cechy?





       W przestrzeni, która nas otacza, mamy do czynienia nie tylko z figurami płaskimi, które już poznaliście.
       Występują w niej również bryły (zwane inaczej figurami przestrzennymi). O ile figurę płaską można
       przedstawić na płaskiej powierzchni (kartce, tablicy, ekranie komputera), o tyle bryły nie da się dokładnie
       narysować. Rysujemy zatem jej wyobrażenie w taki sposób, by łatwo można było „zobaczyć” trzeci wymiar
       niemieszczący się na płaszczyźnie (np. niewidoczne odcinki rysujemy zwykle za pomocą linii przerywanych).


                                                               1.   Jakie przedmioty na poniższym rysunku
       Prostopadłościan to bryła, której                            mają kształt prostopadłościanu? Wskaż kilka
       wszystkie ściany są prostokątami. Każdy                      takich przedmiotów.
       prostopadłościan ma 6 ścian. Wśród ścian
       wyróżniamy 2 podstawy zaznaczone na
       rysunku kolorem czerwonym. Pozostałe
       ściany to ściany boczne.
                 h           g


             e           f
                                  ściana boczna


                 d           c
                                  podstawa
             a           b




              Każda ściana prostopadłościanu może być traktowana jako podstawa.



                                        112
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119