Page 114 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 114
6.1 Prostopadłościan
Podejmij temat
Obrazki obok przedstawiają róż-
ne obiekty (przedmioty, meble,
budynek), które możesz bez tru-
du zobaczyć w swoim otoczeniu.
Czy dostrzegasz ich wspólne
cechy?
W przestrzeni, która nas otacza, mamy do czynienia nie tylko z figurami płaskimi, które już poznaliście.
Występują w niej również bryły (zwane inaczej figurami przestrzennymi). O ile figurę płaską można
przedstawić na płaskiej powierzchni (kartce, tablicy, ekranie komputera), o tyle bryły nie da się dokładnie
narysować. Rysujemy zatem jej wyobrażenie w taki sposób, by łatwo można było „zobaczyć” trzeci wymiar
niemieszczący się na płaszczyźnie (np. niewidoczne odcinki rysujemy zwykle za pomocą linii przerywanych).
1. Jakie przedmioty na poniższym rysunku
Prostopadłościan to bryła, której mają kształt prostopadłościanu? Wskaż kilka
wszystkie ściany są prostokątami. Każdy takich przedmiotów.
prostopadłościan ma 6 ścian. Wśród ścian
wyróżniamy 2 podstawy zaznaczone na
rysunku kolorem czerwonym. Pozostałe
ściany to ściany boczne.
h g
e f
ściana boczna
d c
podstawa
a b
Każda ściana prostopadłościanu może być traktowana jako podstawa.
112