Page 117 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 117
6. Rysunek obok przedstawia prostopadłościan h g
o wymiarach 2 cm 4 cm 6 cm.
a) Które krawędzie mają długość 2 cm? e f
b) Które krawędzie mają długość 4 cm? d 4 cm c
c) Które krawędzie mają długość 6 cm? 2 cm
d) Która ściana ma takie same wymiary jak ściana abfe? a 6 cm b
e) Które ściany mają wymiary 2 cm 6 cm?
7. Spójrz na kostkę do gry i kostkę Rubika. Jaką wspólną cechę
mają prostopadłościany o takim kształcie?
h g
Sześcian to prostopadłościan, którego każda ściana jest e f
kwadratem.
d c
Wszystkie krawędzie sześcianu mają jednakową długość.
a b
Ciekawe!
Czy wiesz, że w Japonii hoduje się arbuzy w kształcie sześcianu? Takie geometryczne
owoce uprawia się w rejonie Kagawa, a ich produkcja jest całkowicie naturalna – bez
ingerencji w genetykę roślin. Małe arbuzy są umieszczane w pojemnikach, które wy-
muszają uformowanie się owocu w określonym kształcie.
Sześcienne arbuzy są popularne stosunkowo od niedawna, choć ta metoda uprawy
jest znana już od 1978 roku. Widoczny na zdjęciu kształt znacznie ułatwia przechowy-
wanie i transport owoców. Opisana produkcja jest niestety bardzo kosztowna (cena
japońskiego arbuza wynosi około 125 dolarów amerykańskich za sztukę), więc nie-
wielu klientów może sobie pozwolić na zakup takiego geometrycznego smakołyku.
8. Wypisz nazwy wszystkich ścian sześcianu przedstawionego U T
na rysunku obok. Ile jednakowych ścian ma ta bryła?
A ile krawędzi o tej samej długości? R S
P o
m n
115