Page 131 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 131
Teraz nauczymy się tworzyć siatki innych graniastosłupów (niebędących prostopadłościanami).
Najprostszą, najbardziej czytelną siatkę graniastosłupa otrzymamy, jeśli wykonamy rozcięcia wzdłuż
krawędzi podstaw (nie przecinamy jednej krawędzi górnej i jednej krawędzi dolnej) oraz wzdłuż jednej
z krawędzi bocznych, jak pokazano na rysunku.
Otrzymamy wówczas siatkę, w której wszystkie ściany boczne graniastosłupa znajdą się obok siebie
i utworzą jeden większy prostokąt, natomiast podstawy graniastosłupa będą po przeciwnych jego stro-
nach, dołączone do jednej z krawędzi. Siatka będzie wówczas wyglądać tak jak na rysunku pierwszym
od lewej (spójrz niżej) lub podobnie, w zależności od tego, gdzie będą umieszczone podstawy. Inne przy-
kładowe siatki pokazano na kolejnych rysunkach.
Oczywiście model tego samego graniastosłupa możemy rozciąć inaczej, np. wzdłuż dwóch krawędzi
jednej podstawy i kolejno wzdłuż wszystkich krawędzi bocznych, jak pokazano na rysunkach poniżej.
5. Podstawą graniastosłupa jest kwadrat o boku długości 5 cm, a ściany boczne to prostokąty
o wymiarach 5 cm × 8 cm. Jakie wymiary miałby prostokąt utworzony ze ścian bocznych tego
graniastosłupa, jeżeli jego siatkę rysowalibyśmy według pierwszego z opisanych sposobów?
129