Page 131 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 131

Teraz nauczymy się tworzyć siatki innych graniastosłupów (niebędących prostopadłościanami).
          Najprostszą,  najbardziej  czytelną  siatkę  graniastosłupa  otrzymamy,  jeśli  wykonamy  rozcięcia  wzdłuż
          krawędzi podstaw (nie przecinamy jednej krawędzi górnej i jednej krawędzi dolnej) oraz wzdłuż jednej
          z krawędzi bocznych, jak pokazano na rysunku.














          Otrzymamy wówczas siatkę, w której wszystkie ściany boczne graniastosłupa znajdą się obok siebie
          i utworzą jeden większy prostokąt, natomiast podstawy graniastosłupa będą po przeciwnych jego stro-
          nach, dołączone do jednej z krawędzi. Siatka będzie wówczas wyglądać tak jak na rysunku pierwszym
          od lewej (spójrz niżej) lub podobnie, w zależności od tego, gdzie będą umieszczone podstawy. Inne przy-
          kładowe siatki pokazano na kolejnych rysunkach.



















          Oczywiście model tego samego graniastosłupa możemy rozciąć inaczej, np. wzdłuż dwóch krawędzi
          jednej podstawy i kolejno wzdłuż wszystkich krawędzi bocznych, jak pokazano na rysunkach poniżej.






















          5.   Podstawą graniastosłupa jest kwadrat o boku długości 5 cm, a ściany boczne to prostokąty
               o wymiarach 5 cm × 8 cm. Jakie wymiary miałby prostokąt utworzony ze ścian bocznych tego
               graniastosłupa, jeżeli jego siatkę rysowalibyśmy według pierwszego z opisanych sposobów?

                                                                                 129
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136