Page 139 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 139
MATEMATYKA w SZTuCE Przedstawicielem op-artu w sztuce jest także Maurits Cornelis
Escher [czyt. mauric kornelis eszer]. Ten holenderski malarz
i grafik w mistrzowski sposób przedstawiał geometryczne formy
przestrzenne, tworząc iluzje sprzeczne z naszymi doświadczeniami
wynikającymi z życia codziennego. Jego obrazy to doskonały przy-
kład wykorzystania w sztuce piękna matematyki.
Zadanie 1
Przyjrzyj się grafice M.C. Eschera Cykl. Powiedz, jaki efekt osiąg-
nął autor dzięki wykorzystaniu figur geometrycznych na podłodze
tarasu.
Zadanie 2
Poszukaj w internecie informacji na temat twórczości tego artysty.
Innym obszarem zainteresowań M.C. Eschera było wypełnianie
powierzchni powtarzającymi się figurami, czyli tzw. parkietaż
(widoczny na dole obrazu). W jaki sposób tworzy się podobne
Maurits Cornelis Escher, Cykl mozaiki?
Zaczynamy od figury geometrycznej, np. kwadratu.
Rozcinamy kwadrat i górną część przykładamy na dole.
Zasada jest następująca: co odetniemy – musimy dołączyć po
przeciwnej stronie. W ten sposób otrzymujemy pewną figurę.
Możemy jeszcze urozmaicić nasz rysunek: odcinamy
fragment z lewej strony i przykładamy z prawej.
Otrzymaną figurą wypełniamy wyznaczoną powierzchnię.
Zadanie 3
Stwórz własny parkietaż. Rozpocznij od:
a) trójkąta równobocznego, b) równoległoboku.
137