Page 139 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 139

MATEMATYKA w SZTuCE                                         Przedstawicielem  op-artu  w  sztuce  jest  także  Maurits  Cornelis
                                                             Escher  [czyt.  mauric  kornelis  eszer].  Ten  holenderski  malarz
                                                             i grafik w mistrzowski sposób przedstawiał geometryczne formy
                                                             przestrzenne, tworząc iluzje sprzeczne z naszymi doświadczeniami
                                                             wynikającymi z życia codziennego. Jego obrazy to doskonały przy-
                                                             kład wykorzystania w sztuce piękna matematyki.










                                                             Zadanie 1

                                                             Przyjrzyj się grafice M.C. Eschera Cykl. Powiedz, jaki efekt osiąg-
                                                             nął autor dzięki wykorzystaniu figur geometrycznych na podłodze
                                                             tarasu.

                                                             Zadanie 2

                                                               Poszukaj w internecie informacji na temat twórczości tego artysty.


                                                             Innym obszarem zainteresowań M.C. Eschera było wypełnianie
                                                             powierzchni powtarzającymi się figurami, czyli tzw. parkietaż
                                                             (widoczny na dole obrazu). W jaki sposób tworzy się podobne
             Maurits Cornelis Escher, Cykl                   mozaiki?



            Zaczynamy od figury geometrycznej, np. kwadratu.


            Rozcinamy kwadrat i górną część przykładamy na dole.
            Zasada jest następująca: co odetniemy – musimy dołączyć po
            przeciwnej stronie. W ten sposób otrzymujemy pewną figurę.

            Możemy jeszcze urozmaicić nasz rysunek: odcinamy
            fragment z lewej strony i przykładamy z prawej.





            Otrzymaną figurą wypełniamy wyznaczoną powierzchnię.





                                                             Zadanie 3


                                                             Stwórz własny parkietaż. Rozpocznij od:
                                                             a) trójkąta równobocznego,   b) równoległoboku.
                                                                                 137
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144