Page 65 - kl 6 cz 1
P. 65

4
            c)  2  · 6 =       Zamieniamy liczbę mieszaną na ułamek
                 9
                               niewłaściwy.

              =   22  · 6 =    Zapisujemy mnożenie.
                  9
                       2
              =   22 · 6    =  Ponieważ liczba 6 z licznika i liczba 9                   Czy pamiętasz?
                                                                                         Mnożenie jest jedynym działa­
                   9
                     3
                               z mianownika są podzielne przez 3,
                               wykonujemy skracanie (dzielimy je                         niem, w którym dozwolone  jest
                                                                                         skracanie  przed wykonaniem
                               przez 3 i zapisujemy obok wyniki),                        właściwych obliczeń.
              =   44  =        a następnie mnożymy otrzymane liczby.
                  3
                    2
              = 14             Wyłączamy całości.
                    3



          1.   Oblicz iloczyny. Jeżeli jest to możliwe, skracaj przed pomnożeniem. Pamiętaj, aby wynik nie
               pozostał ułamkiem niewłaściwym.

                  7
                                           4
                                                                      3
               a)   · 4                 b)   · 27                c)  1 10  · 5            d) 6 · 1 3
                                                                                                  5
                                           5
                  9
                                            7
                    3
                                                                     1
                                                                                                  5
                 2  · 3                    25  · 5                 2  · 9                   48 ·  18
                                                                     6
                    4
                                                                     1
                                            5
                                                                                                   3
                    1
                 1  · 7                    18  · 12                3  · 6                   15 · 2 10
                                                                     8
                    8
                                                                                               7
                                                                          5
                       1
                 2 · 4                    35 ·  13                 12 · 1                   3 10  · 4
                                                10
                                                                          8
                       3
          Pokażemy teraz, w jaki sposób mnoży się ułamek przez ułamek.
                                                             3
                                                                                                  5
                        1
          Zamalowano   prostokąta.             Zamalowano   prostokąta.             Zamalowano   prostokąta.
                        2
                                                             4
                                                                                                  8
          Zakreskowano    1                    Zakreskowano    1                    Zakreskowano    1
                                                                                                    2
                                                               2
                          3
           1
                                                                                      5
                                                 3
          z   prostokąta,                      z   prostokąta,                      z   prostokąta,
                                                                                      8
           2
                                                 4
                                                                                          5
                                                    3
               1
          czyli   prostokąta.                  czyli   prostokąta.                  czyli  16  prostokąta.
               6
                                                    8
                 1   1   1                            1   3   3                            1   5    5
          Zatem   ·   =  .                     Zatem   ·   =  .                     Zatem   ·   =     .
                 3   2   6                            2   4   8                            2   8   16
          Przyjrzyj się powyższym działaniom. Zwróć uwagę, jak się zmieniają liczniki i mianowniki. Czy potrafisz
          wywnioskować, w jaki sposób należy mnożyć dwa ułamki zwykłe?
                                                                                  63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70