Page 67 - kl 6 cz 1
P. 67
Podobnie jak w przypadku mnożenia ułamka przez liczbę, tak samo podczas mnożenia dwóch ułamków
można je skracać przed wykonaniem mnożenia.
Przykład 3
Wykonajmy mnożenie.
4
2
6
a) · b) 2 · 1 7
8
5
7
9
4 6 2
a) · = Ponieważ liczba 6 z licznika i liczba 9 z mianownika mają wspólny
3 9 7 dzielnik równy 3, to wykonujemy skracanie (obie te liczby dzielimy
przez 3 i zapisujemy wyniki obok).
8
= 21 Mnożymy otrzymane liczby.
2 7
b) 2 · 1 = Zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe.
5 8
3 12 15
= 5 · 8 = Ponieważ liczby 12 i 8 mają wspólny dzielnik równy 4, to wykonujemy
2
skracanie przez 4.
3
3
= · 15 = Ponieważ liczby 5 i 15 mają wspólny dzielnik równy 5, to wykonujemy
1 5 2 skracanie przez 5.
1
9
= = 4 Mnożymy liczniki i mianowniki, a następnie z otrzymanego ułamka
2 2
wyłączamy całości.
2 7 3 12 15 3
2 · 1 = · = Oba skracania ułamków można wykonać w jednym kroku –
5 8 1 5 8 2 obliczenia zapisujemy wówczas w sposób pokazany obok.
1
9
= = 4 Dalej postępujemy tak samo jak poprzednio.
2
2
3. Oblicz iloczyny. Skróć przed wykonaniem mnożenia.
7
a) · 10 b) 2 · 2 1 c ) 1 1 · 1 5 d) 15 · 27
8 11 35 7 10 7 36 40
5
1
2
5
5
6 · 18 3 · 24 4 · 1 20 18 · 6 2
7
49
9
9
7
3 · 12 4 · 2 4 2 1 · 1 5 3 22 · 2 3
16 13 21 5 24 27 25 16
5
3
9
7
5
8
27 · 10 1 35 · 36 1 22 · 2 3 3 · 4
9
8
4
65