Page 83 - kl 6 cz 1
P. 83
2.7 Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych
Mój tir waży tylko 13,8 t, więc mogę jechać. Dobrze, że mam pustą naczepę.
Podejmij temat Gdybym chciał wziąć ładunek, mógłby on ważyć maksymalnie... No właśnie…, ile?
18 t
Jakie działanie powinien wykonać kie
rowca, aby obliczyć największą możli
wą do przewiezienia przez most masę
ładunku?
Ułamki dziesiętne w prostych przypadkach możemy dodawać i odejmować w pamięci, w trudniejszych
– robimy to sposobem pisemnym. Należy przy tym pamiętać, że dodajemy całości do całości, części
dziesiąte do części dziesiątych, części setne do części setnych itd. W podobny sposób postępujemy przy
odejmowaniu – odejmujemy całości od całości, części dziesiąte od części dziesiątych, części setne od
części setnych itd.
Przypomnijmy sobie te działania, które poznaliśmy już w klasie piątej.
Przykład 1
Obliczmy w pamięci.
a) 3,42 + 5,3 b) 16,58 – 2,45 c) 27,35 – 6,28
a) 3,42 + 5,3 = 8,72 b) 16,58 – 2,45 = 14,13 c) 27,35 – 6,28 = 21,07
+ + – – – – –
1. Oblicz w pamięci.
a) 5,6 + 1,27 b) 6,35 – 2,11 c) 4,25 – 1,09
5,62 + 4 7,82 – 4,7 6,35 + 2,27
3,125 + 0,34 0,365 – 0,13 3,36 – 3,28
6,3 + 2,5 4,73 – 4,5 0,44 + 0,26
0,48 + 7,4 2,58 – 2,52 7,4 – 2,16
81