Page 88 - kl 6 cz 1
P. 88
2. Oblicz w pamięci lub sposobem pisemnym.
a) 3,5 ∙ 2 b) 1,6 ∙ 20 c ) 14,5 ∙ 92
0,08 ∙ 9 0,007 ∙ 40 0,864 ∙ 55
1,5 ∙ 3 0,3 ∙ 60 108 ∙ 0,627
5 ∙ 0,2 25 ∙ 0,4 0,46 ∙ 34
4 ∙ 0,125 7 ∙ 0,009 320 ∙ 0,0593
Przypomnijmy sobie teraz sposób dzielenia ułamków dziesiętnych przez liczby naturalne i, związane z tym,
pewne przypadki dzielenia dwóch liczb naturalnych. Sposoby te poznaliśmy już w klasie piątej.
Przykład 2
Wykonajmy dzielenie.
a) 219,44 : 8 b) 35,7 : 4 c ) 351 : 6
a) 2 7 4 3 Dzielenie wykonujemy sposobem pisemnym.
,
2 1 9 4 4 : 8
,
– 1 6 Podczas dzielenia ułamka dziesiętnego przez liczbę naturalną
5 9 postępujemy tak samo jak podczas dzielenia pisemnego dwóch liczb
– 5 6 naturalnych.
3 4
– 3 2 W otrzymanym ilorazie stawiamy przecinek w takim miejscu, żeby
2 4 znajdował się dokładnie nad przecinkiem dzielnej.
– 2 4
= =
,
b) 8 9 2 5 Dzielenie wykonujemy sposobem pisemnym.
3 5 7 0 0 : 4
,
– 3 2 Istnieją takie przypadki, w których po wyczerpaniu cyfr dzielnej
3 7 dzielenie nie jest zakończone. Wówczas należy dopisać do dzielnej
– 3 6 odpowiednią liczbę zer (lub tylko wyobrazić je sobie) i kontynuować
1 0 dzielenie aż do uzyskania wyniku.
– 8
2 0
– 2 0
= =
c) 5 8 5 , Dzielenie wykonujemy sposobem pisemnym.
3 5 1 0 : 6
,
– 3 0 Zdarza się, że podczas dzielenia dwóch liczb naturalnych otrzymujemy
5 1 resztę z dzielenia.
– 4 8
3 0 Ponieważ znamy ułamki dziesiętne, możemy w takim przypadku
– 3 0 kontynuować obliczenia. Zapisujemy dzielną w postaci ułamka
= = dziesiętnego – dopisujemy do niego (lub tylko wyobrażamy sobie)
przecinek i odpowiednią liczbę zer (351 = 351,0).
86