Page 79 - kl 6 cz 1
P. 79
2.6 Powtórzenie wiadomości o ułamkach dziesiętnych
Podejmij temat
Bardzo lubię sok bananowy…
W którym opakowaniu jest go najwięcej?
Jak się nazywają liczby występujące na
ilustracji? Czy spotykasz się poza szkołą
z tak zapisanymi liczbami? Jeśli tak, to
gdzie?
Jak sądzisz, czy sok ze wszystkich opa
kowań można przelać do jednej litrowej
butelki? A do butelki o pojemności 1,5 l?
Ułamki dziesiętne są nam znane już od klasy czwartej. To ułamki, które mają w mianownikach potęgi
liczby 10, czyli 10, 100, 1000, 10 000 itd.
Można je zapisywać za pomocą kreski ułamkowej, np. 3 , 67 , ale również (i tak robimy najczęś-
1000 100 000
ciej) za pomocą przecinka, czyli w postaci dziesiętnej, np. 0,013; 2,7.
Przypomnimy sobie, w jaki sposób odczytuje się ułamek dziesiętny.
Pamiętasz? Jeśli nazwa brzmi
część przecinek oddziela część część „części setne”, to w zapisie są
całkowita całkowitą od części ułamkowej ułamkowa dwie cyfry po przecinku.
21, 345678
części milionowe
części stutysięczne
części dziesięciotysięczne
części tysięczne
części setne
części dziesiąte Jasne, bo setka ma dwa zera.
77