Page 79 - kl 6 cz 1
P. 79

2.6      Powtórzenie wiadomości o ułamkach dziesiętnych






          Podejmij temat
                                                 Bardzo lubię sok bananowy…
                                                 W którym opakowaniu jest go najwięcej?










          Jak się nazywają liczby występujące na
          ilustracji? Czy spotykasz się poza szkołą
          z tak zapisanymi liczbami? Jeśli tak, to
          gdzie?
          Jak sądzisz, czy sok ze wszystkich opa­
          kowań można przelać do jednej litrowej
          butelki? A do butelki o pojemności 1,5 l?





          Ułamki dziesiętne są nam znane już od klasy czwartej. To ułamki, które mają w mianownikach potęgi
          liczby 10, czyli 10, 100, 1000, 10 000 itd.

          Można je zapisywać za pomocą kreski ułamkowej, np.         3  ,   67  , ale również (i tak robimy najczęś-
                                                                   1000 100 000
          ciej) za pomocą przecinka, czyli w postaci dziesiętnej, np. 0,013; 2,7.
          Przypomnimy sobie, w jaki sposób odczytuje się ułamek dziesiętny.



                                                                                      Pamiętasz? Jeśli nazwa brzmi
            część             przecinek oddziela część             część              „części setne”, to w zapisie są
          całkowita       całkowitą od części ułamkowej          ułamkowa             dwie cyfry po przecinku.



                                      21, 345678



                              części milionowe
                              części stutysięczne
                             części dziesięciotysięczne
                            części tysięczne
                              części setne
                            części dziesiąte                                          Jasne, bo setka ma dwa zera.



                                                                                  77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84