Page 122 - kl 6 cz 2
P. 122
3. Wymień co najmniej 3 przedmioty o kształcie stożka, które możesz dostrzec w swoim otoczeniu.
4. Oceń prawdziwość podanych zdań.
Zapisz w zeszycie literę P, jeśli zdanie jest
prawdziwe, albo F, jeśli jest fałszywe.
a) Podstawą stożka może być dowolna
figura płaska.
b) Stożek ma dwie ściany boczne.
c) Stożek może powstać przez obrót
trójkąta równobocznego dookoła jednego
z boków. A ja znam prostszy sposób na powstanie stożka!
d) Podstawą stożka jest koło. Bez patyczka. Wystarczy obracać ekierkę dookoła
jednej z przyprostokątnych.
e) Ścianami bocznymi stożka są trójkąty.
Kula jest bryłą obrotową, ponieważ powstaje przez
obrót półkola (lub koła).
Aby wyobrazić sobie, w jaki sposób powstaje Podczas obracania półkola
kula, wystarczy wyciąć ze sztywnej kartki półkole, wokół prostej powstaje kula.
wzdłuż średnicy przymocować patyczek, a następ-
nie szybko nim obracać.
Kula to bryła, która powstaje przez obrót półkola
(lub koła) wokół prostej zawierającej jego średnicę.
Aby określić wymiary walca i stożka, należy podać promień podstawy i wysokość, a w przypadku kuli –
jej promień.
5. Wymień co najmniej 3 przedmioty o kształcie kuli, które możesz dostrzec w swoim otoczeniu.
6. Oceń prawdziwość podanych zdań. Zapisz w zeszycie literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F,
jeśli jest fałszywe.
a) Kula to bryła, która nie ma podstaw.
b) Kula powstaje przez obrót okręgu.
c) Kula ma nieskończenie wiele ścian bocznych.
d) Kula może powstać przez obrót kąta półpełnego dookoła prostej zawierającej ramiona kąta.
e) Kula nie jest figurą płaską.
120