Page 120 - kl 6 cz 2
        P. 120
     6.7       Walec, stożek, kula
       Podejmij temat           Mówiłaś, że nie lubisz geometrii. A lody                    Dlaczego pytasz?
                                lubisz? A sok pomarańczowy, który masz                      Co one mają wspólnego
                                w szklance? A te ciastka – bajaderki?                       z geometrią?
       Czy to, co widzisz na ilustracji, przypo-
       mina  ci  kształtem  poznane  wcześniej
       bryły? Co wspólnego z graniastosłu-    To, że szklanka, ciastko i wafelek mają kształty pewnych brył
       pami i ostrosłupami ma szklanka, rożek   geometrycznych. Na pewno będziesz się o nich niedługo uczyć.
       i bajaderka? A co je różni od tych brył?
       To, co widzisz na zdjęciach obok, prawdopodob-
       nie często masz okazję zobaczyć w swoim otocze-
       niu. Różne przedmioty i produkty mają kształty
       brył geometrycznych.
       Rysunki tych brył zamieszczono obok.
       Nazywamy je bryłami obrotowymi, ponieważ
       powstają przez obrót pewnej figury płaskiej wokół
       pewnej prostej.
                                                                   walec              stożek             kula
          Przykład 1
          Postaw monetę na jej brzegu (przytrzymując ją dwoma palcami), a następnie
          wprowadź ją w ruch, by samodzielnie się obracała. Jaką bryłę widzisz?
                                        118
     	
