Page 120 - kl 6 cz 2
P. 120
6.7 Walec, stożek, kula
Podejmij temat Mówiłaś, że nie lubisz geometrii. A lody Dlaczego pytasz?
lubisz? A sok pomarańczowy, który masz Co one mają wspólnego
w szklance? A te ciastka – bajaderki? z geometrią?
Czy to, co widzisz na ilustracji, przypo-
mina ci kształtem poznane wcześniej
bryły? Co wspólnego z graniastosłu- To, że szklanka, ciastko i wafelek mają kształty pewnych brył
pami i ostrosłupami ma szklanka, rożek geometrycznych. Na pewno będziesz się o nich niedługo uczyć.
i bajaderka? A co je różni od tych brył?
To, co widzisz na zdjęciach obok, prawdopodob-
nie często masz okazję zobaczyć w swoim otocze-
niu. Różne przedmioty i produkty mają kształty
brył geometrycznych.
Rysunki tych brył zamieszczono obok.
Nazywamy je bryłami obrotowymi, ponieważ
powstają przez obrót pewnej figury płaskiej wokół
pewnej prostej.
walec stożek kula
Przykład 1
Postaw monetę na jej brzegu (przytrzymując ją dwoma palcami), a następnie
wprowadź ją w ruch, by samodzielnie się obracała. Jaką bryłę widzisz?
118