Page 120 - kl 6 cz 2
P. 120

6.7       Walec, stożek, kula






       Podejmij temat           Mówiłaś, że nie lubisz geometrii. A lody                    Dlaczego pytasz?
                                lubisz? A sok pomarańczowy, który masz                      Co one mają wspólnego
                                w szklance? A te ciastka – bajaderki?                       z geometrią?














       Czy to, co widzisz na ilustracji, przypo-
       mina  ci  kształtem  poznane  wcześniej
       bryły? Co wspólnego z graniastosłu-    To, że szklanka, ciastko i wafelek mają kształty pewnych brył
       pami i ostrosłupami ma szklanka, rożek   geometrycznych. Na pewno będziesz się o nich niedługo uczyć.
       i bajaderka? A co je różni od tych brył?






       To, co widzisz na zdjęciach obok, prawdopodob-
       nie często masz okazję zobaczyć w swoim otocze-
       niu. Różne przedmioty i produkty mają kształty
       brył geometrycznych.



       Rysunki tych brył zamieszczono obok.

       Nazywamy je bryłami obrotowymi, ponieważ
       powstają przez obrót pewnej figury płaskiej wokół
       pewnej prostej.



                                                                   walec              stożek             kula



          Przykład 1

          Postaw monetę na jej brzegu (przytrzymując ją dwoma palcami), a następnie
          wprowadź ją w ruch, by samodzielnie się obracała. Jaką bryłę widzisz?






                                        118
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125