Page 125 - kl 6 cz 2
P. 125

6.8      Objętość. Jednostki objętości






          Podejmij temat                       Marta chciała dać mamie na herbatę największe ze swoich pudełek. Pierwsze było
                                               najniższe, ale też najszersze. Trzecie najwyższe, ale i najwęższe…
                                               Dziewczynka zastanawiała się, jak sprawdzić, w którym zmieści się najwięcej her-
                                               baty. Pożyczyła od brata całe opakowanie klocków. Wszystkie miały sześcienny
                                               kształt oraz jednakową wielkość i było ich bardzo dużo.








                                                                                         14 cm                  18 cm
                                                                 10 cm



                                                              10 cm                    8 cm                  8 cm
                                                  10 cm                      8 cm                    6 cm

                                               Marta poukładała klocki w pudełkach tak, że wypełniły szczelnie całe ich wnętrze,
                                               i policzyła, że w prostopadłościanie o wymiarach:
                                               ●   10 cm × 10 cm × 10 cm
                                                – zmieściło się 125 klocków,
                                               ●   8 cm × 8 cm × 14 cm            Już wiem, które
                                                                                  jest największe!
          Czy potrafisz wytłumaczyć, w jaki spo-  – zmieściło się 112 klocków,
          sób Marta oceniła wielkość pudełek?   ●   6 cm × 8 cm × 18 cm
          Które z nich okazało się największe?  – zmieściło się 108 klocków.





          Aby określić wielkość prostopadłościanu, nie wystarczy podać jego długość, szerokość i wysokość. Nie wy-
          starczy też obliczyć pole jego powierzchni. Musimy określić, ile można byłoby włożyć (wsypać, wlać) czegoś
          do prostopadłościennego pojemnika o takiej samej wielkości, czyli jaką miałby on pojemność.

          Pudełka z Podejmij temat zostały wypełnione sześcianami o krawędzi długości 2 cm. Były one jednakowe
          i dlatego można było za ich pomocą porównać pojemność pudełek.

          Pudełka wypełnione sześcianami możemy uważać za prostopadłościany (bo są pełne w środku). Wielkość
          każdego z nich nie musi być określana ze względu na wnętrze. Można po prostu ocenić, ile miejsca zaj-
          muje prostopadłościan w przestrzeni, czyli jaka jest jego objętość. Liczba określająca objętość prosto-
          padłościanu jest taka sama, jak liczba określająca pojemność pudełka o takim samym kształcie.


          Najczęściej do obliczania objętości (lub pojemności) wykorzystuje się nie klocki – zabawki, jakie zostały
          opisane w Podejmij temat, ale sześciany o ustalonych wymiarach. Nazywamy je sześcianami jednostkowymi.

                                                                                 123
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130