Page 116 - 881306_Muzyka
P. 116
Orkiestrowym odpowiednikiem sonaty jest symfonia. Forma po-
wstała w klasycyzmie, a na jej rozwój ogromny wpływ miał Józef
Józef Haydn Haydn nazywany „ojcem symfonii”. Artysta skomponował aż 104
Symfonia nr 82 C-dur utwory tego gatunku. Część z nich opatrzył programowymi tytuła-
Niedźwiedź mi, np. Poranek, Ogień, Polowanie, Niedźwiedź, Symfonia zegarowa. Dużą
popularnością cieszą się do dziś symfonie Ludwiga van Beethovena,
Wolfgang Amadeusz Mozart
Symfonia nr 40 g-moll KV 550 które zachwycają melomanów nowatorskim podejściem i brzmie-
niem orkiestry. To w jednej z nich IX Symfonii d-moll op. 125 kompo-
zytor po raz pierwszy zamieścił partie wokalne wykonywane przez
chór i solistów. Utwór ten uznawany jest za jedno z arcydzieł symfo-
nicznych wszech czasów, a rękopis IX symfonii znalazł się na liście
UNESCO Pamięć Świata jako dokument o unikatowym znaczeniu
historycznym i cywilizacyjnym.
Orkiestra symfoniczna i chór mieszany podczas koncertu
W wykonaniu symfonii uczestniczy cały zespół orkiestrowy,
a w koncercie eksponowana jest gra solisty-instrumentalisty. Znacz-
Wolfgang Amadeusz Mozart ną rolę w rozwoju tej formy odegrał Wolfgang Amadeusz Mozart.
Koncert fortepianowy C-dur W okresie klasycyzmu następował dalszy rozwój opery. Dzieło
nr 21 KV 467, Andante rozpoczynała jednoczęściowa uwertura wprowadzająca widza w na-
Słuchając fragmentu kompozy- strój widowiska. Wzrosła rola orkiestry w podkreślaniu dramaturgii
cji, zwróć uwagę, jaką rolę pełni akcji oraz chóru, którego partie wokalne ściśle współgrały z wystę-
w utworze fortepian, a jaką – or- pami solistów. Przedstawienie urozmaicały sceny taneczne w wyko-
kiestra. naniu baletu.
114