Page 116 - 881306_Muzyka
P. 116

Orkiestrowym odpowiednikiem sonaty jest symfonia. Forma po-
                                            wstała w klasycyzmie, a na jej rozwój ogromny wpływ miał Józef

       Józef Haydn                          Haydn nazywany „ojcem symfonii”. Artysta skomponował aż 104
       Symfonia nr 82 C-dur                 utwory tego gatunku. Część z nich opatrzył programowymi tytuła-
       Niedźwiedź                           mi, np. Poranek, Ogień, Polowanie, Niedźwiedź, Symfonia zegarowa. Dużą
                                            popularnością cieszą się do dziś symfonie Ludwiga van Beethovena,
       Wolfgang Amadeusz Mozart
       Symfonia nr 40 g-moll KV 550         które zachwycają melomanów nowatorskim podejściem i brzmie-
                                            niem orkiestry. To w jednej z nich IX Symfonii d-moll op. 125 kompo-
                                            zytor po raz pierwszy zamieścił partie wokalne wykonywane przez
                                            chór i solistów. Utwór ten uznawany jest za jedno z arcydzieł symfo-
                                            nicznych wszech czasów, a rękopis IX symfonii znalazł się na liście
                                            UNESCO Pamięć Świata jako dokument o unikatowym znaczeniu
                                            historycznym i cywilizacyjnym.



































                                            Orkiestra symfoniczna i chór mieszany podczas koncertu


                                               W  wykonaniu  symfonii  uczestniczy  cały  zespół  orkiestrowy,
                                            a w koncercie eksponowana jest gra solisty-instrumentalisty. Znacz-
       Wolfgang Amadeusz Mozart             ną rolę w rozwoju tej formy odegrał Wolfgang Amadeusz Mozart.
       Koncert fortepianowy C-dur              W  okresie  klasycyzmu  następował  dalszy  rozwój  opery.  Dzieło
       nr 21 KV 467, Andante                rozpoczynała jednoczęściowa uwertura wprowadzająca widza w na-
       Słuchając fragmentu kompozy-         strój widowiska. Wzrosła rola orkiestry w podkreślaniu dramaturgii
       cji, zwróć uwagę, jaką rolę pełni    akcji oraz chóru, którego partie wokalne ściśle współgrały z wystę-
       w utworze fortepian, a jaką – or-    pami solistów. Przedstawienie urozmaicały sceny taneczne w wyko-
       kiestra.                             naniu baletu.

                                        114
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121