Page 117 - 881306_Muzyka
P. 117
Opera Wesele Figara Mozarta spotkała się z gorącym przyjęciem pub-
liczności i wkrótce wyniosła kompozytora na szczyt sławy. Żartob-
liwa aria Figara Non più andrai (Zapomnij te westchnienia), podob- Wolfgang Amadeusz Mozart
nie jak inne części opery, stała się muzycznym przebojem nie tylko Aria Figara Non più andrai
w Wiedniu, ale i w innych stolicach europejskich. W jednym z listów z opery Wesele Figara
z Pragi kompozytor pisał: Tu nie mówi się o niczym innym, tylko o Figa-
rze; gra się, śpiewa się i gwiżdże tylko Figara, nie chodzi się na inne opery Wysłuchaj arii tytułowego boha-
tylko na Figara, zawsze tylko Figaro. To zapewne wielki dla mnie zaszczyt. tera opery Wesele Figara. Przy-
pomnij, jakie inne części, oprócz
To wspaniałe dzieło operowe stale bawi i fascynuje muzyką kolejne arii, składają się na dzieło ope-
pokolenia melomanów. rowe. Określ rodzaj głosu, jakim
wykonana jest ta aria.
Aria z opery Wesele Figara
Wolfgang Amadeusz Mozart
allegro vivace
C G
C
cresc.
G C
cresc.
G C
1. Zagraj na flecie lub dzwonkach fragment arii Non piu andrai z opery Wolfganga Amadeusza Mozarta
Wesele Figara. Zwróć uwagę na zmiany dynamiczne występujące w zapisie muzycznym.
2. Wyjaśnij znaczenie słowa „klasyk”. Dlaczego Józefa Haydna, Wolfganga Amadeusza Mozarta i Ludwiga
van Beethovena nazywa się „klasykami wiedeńskimi”?
3. Wymień najpopularniejsze utwory tworzone przez klasyków wiedeńskich.
115