Page 117 - 881306_Muzyka
P. 117

Opera Wesele Figara Mozarta spotkała się z gorącym przyjęciem pub-
          liczności i wkrótce wyniosła kompozytora na szczyt sławy. Żartob-
          liwa aria Figara Non più andrai (Zapomnij te westchnienia), podob-             Wolfgang Amadeusz Mozart
          nie jak inne części opery, stała się muzycznym przebojem nie tylko             Aria Figara Non più andrai
          w Wiedniu, ale i w innych stolicach europejskich. W jednym z listów            z opery Wesele Figara
          z Pragi kompozytor pisał: Tu nie mówi się o niczym innym, tylko o Figa-
          rze; gra się, śpiewa się i gwiżdże tylko Figara, nie chodzi się na inne opery   Wysłuchaj arii tytułowego boha-
          tylko na Figara, zawsze tylko Figaro. To zapewne wielki dla mnie zaszczyt.     tera opery  Wesele Figara. Przy-
                                                                                         pomnij, jakie inne części, oprócz
          To wspaniałe dzieło operowe stale bawi i fascynuje muzyką kolejne              arii,  składają  się  na  dzieło  ope-
          pokolenia melomanów.                                                           rowe. Określ rodzaj głosu, jakim

                                                                                         wykonana jest ta aria.



                                          Aria z opery Wesele Figara

                                                    Wolfgang Amadeusz Mozart
          allegro vivace
                             C                              G







               C





                                  cresc.
                                 G                  C





                                                                   cresc.
                                                                     G                    C












          1.   Zagraj na flecie lub dzwonkach fragment arii Non piu andrai z opery Wolfganga Amadeusza Mozarta
               Wesele Figara. Zwróć uwagę na zmiany dynamiczne występujące w zapisie muzycznym.

          2.    Wyjaśnij znaczenie słowa „klasyk”. Dlaczego Józefa Haydna, Wolfganga Amadeusza Mozarta i Ludwiga
               van Beethovena nazywa się „klasykami wiedeńskimi”?

          3.    Wymień najpopularniejsze utwory tworzone przez klasyków wiedeńskich.

                                                                                 115
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122