Page 121 - 881306_Muzyka
P. 121

Chopinowskie wariacje


                            W kompozycjach Fryderyka Chopina wariacyjne opracowanie melodii pojawia się
                            bardzo często, ale dzieł w formie wariacji jest zaledwie osiem. Wśród nich
                            wyróżniają się Wariacje B-dur, op. 2, które przyniosły Chopinowi rozgłos i sławę
                            w Europie. Podobno Fryderyk otrzymał w Szkole Głównej Muzyki od swojego
                            nauczyciela Józefa Elsnera kompozytorskie zadanie napisania wariacji
                            na fortepian z orkiestrą i tak powstało dzieło, które do dziś stanowi wspaniały
                            przykład światowej literatury muzycznej. Za temat główny posłużyła Chopinowi
                            aria Zerliny i Don Juana La ci darem la mano z I aktu opery Don Giovanni
                            Wolfganga Amadeusza Mozarta, którą nowatorsko i w genialny sposób
                            przekształcał w pięciu wariacjach.


          Prawykonanie Wariacji B-dur odbyło się w Wiedniu, w 1829 roku, i spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem.
          W liście do rodziców Fryderyk Chopin chwalił się: Po odegraniu każdej wariacji takie były oklaski, żem nie słyszał
          tutti orkiestry… Zaś znany krytyk muzyczny po wysłuchaniu utworu polskiego kompozytora tak wyraził w recenzji
          swój entuzjazm: Panowie, kapelusze z głowy, oto geniusz!

















































                                                                                 119
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126