Page 28 - 881232_OTO_JA_KL_3_PODR_CZ-2_HUMA
P. 28
Potem okazało się, że jeszcze kilka osób w klasie jest podejrzewanych
o ADHD. Inni mają dysleksję lub dysgrafię, to znaczy, że kiepsko u nich z czyta-
niem i pisaniem. (...) To wszystko z powodu mózgu. (...)
Wieczorem wrzuciłem ADHD w Google. I wiecie co? Jak byk było napisane,
że: Dziecko z ADHD nie potrafi skupić się na tym, co je nie interesuje... Niesamowite! Ja
też mam ADHD! Byłem tak przejęty, że nie mogłem zasnąć.
Rano przy śniadaniu nie mogłem niczego przełknąć.
– Co się dzieje? – pytała mama.
Nie chciałem powiedzieć, ale ona naciskała.
– Mam ADHD – wydusiłem wreszcie.
– Jezus Maria! – krzyknęła mama. – Jeszcze tego brakowało!
– Skąd to, do diabła, przyszło ci do głowy? Nie strasz matki! – rozgniewał się
tata.
Wtedy powtórzyłem im, że ADHD ma dziecko, które nie może skupić się na
tym, co je nie interesuje.
– To ja też mam ADHD! – zaśmiewał się tata. – Nie mogę się skupić, jak coś
mnie nudzi.
– Zawsze cię podejrzewałam o ADHD – powiedziała mama. – Jeśli Antoś to
ma, to odziedziczył po tobie.
Bałem się, że rodzice pokłócą się nie na żarty, zawsze jest tajfun, jak spierają
się o to, co złego po kim odziedziczyłem. Ale tata spojrzał na zegarek i zerwał
się na równe nogi, krzycząc, że spóźni się do pracy.
Tomasz Jastrun, Antoś i jeszcze ktoś, Czarna Owieczka, Warszawa 2013
1. Gdzie się toczy akcja opowiadania? Jakie postacie tu występują?
2. Czy znamy imię narratora, czyli osoby opowiadającej tę historię? Skąd wiemy, kto opowiada
nam te zdarzenia?
3. Co ważnego chciała przekazać Agnieszka? Jak zareagowały dzieci i jak zareagowali dorośli
w sprawie ADHD?
4. Co to jest ADHD? Przeczytaj objaśnienia, które podają bohaterowie opowiadania.
5. Dlaczego inni też twierdzą, że mają ADHD? Czy tak jest rzeczywiście?
6. W jaki sposób można pomagać dzieciom, które mają ADHD? Czy znasz dzieci z innymi kło-
potami zdrowotnymi? Jak należy się zachowywać w stosunku do nich?
26