Page 30 - 881232_OTO_JA_KL_3_PODR_CZ-2_HUMA
P. 30
24
Uwaga, uwaga! Odkrywamy tajemnice świata i rozwijamy nasze mózgi.
Kto? Dlaczego? Kiedy? Uwielbiamy pytać!
Najlepszym na to sposobem jest zadawanie pytań i szukanie na nie
odpowiedzi. W tej zabawie pomogą nam opowiadania,
które nazwaliśmy naukowymi, bo w ciekawy sposób
mówią o skomplikowanych sprawach. Zacznijmy więc
od tego, że zabawimy się w detektywów i zapytamy...
Skąd się biorą dziury w serze?
– Najwyższy czas, żeby detektywi z klasy Jeży rozwiązali kolejną zagadkę. Co
wy na to? – pyta z uśmiechem pani Kwiatek i kładzie na stole dość duży kwa-
dratowy przedmiot zawinięty w biały papier. (...) – A oto wasza nowa zagadka
– mówi i odwija papier.
– Ser? – dziwi się Antek, który siedzi obok Elki. W jego głosie wyraźnie sły-
chać rozczarowanie. Ostatnia ich zagadka brzmiała: „Dlaczego samoloty umieją
latać?”. Żeby ją rozwiązać, musieli przesłuchiwać ekspertów na lotnisku. Zwie-
dzili nawet wieżę kontroli lotów i prawdziwy samolot pasażerski w środku. To
była odjazdowa przygoda. A teraz ser?
– Eeee, jak on śmierdzi! – narzeka Sebastian i pociera sobie nos. – I to ma być
nasza nowa zagadka?
– Nie do końca – uśmiecha się pani Kwiatek. – Co prawda chodzi o ser, ale
właściwe pytanie brzmi: Skąd się w nim biorą dziury? Albo raczej: Kto robi dziu-
ry w serze?
Wszyscy patrzą zaskoczeni na wielkie dziury w kawałku sera trzymanym
przez nauczycielkę.
– Najpierw zbierzmy te informacje, które już mamy – zachęca pani Kwiatek
swoich uczniów z klasy Jeży. – Jak nazywają to detektywi? Kto pamięta?
– Analiza faktów – odpowiada szybko Elka.
– Właśnie. A więc, jakie są fakty? Co wiemy na temat sera?
Pierwszy zgłasza się Antek.
– Ser robi się z mleka.
– Bardzo dobrze, Antku – mówi pani. – A wiecie, gdzie to się dzieje?
– Na wsi? Tam skąd pochodzi mleko? – zastanawia się Natalka.
28