Page 23 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 23

Pastel (łac. pasta – ʻciastoʼ) lub pastela to miękki rysik w formie pałeczki.
          Powstaje z pigmentu malarskiego z dodatkiem kredy, glinki lub gipsu, które
          łączy się spoiwem. Technika pastelu jest zaliczana zarówno do malarstwa, jak
          i do rysunku. Jest ona znana od renesansu. Pastele mogą być suche lub olejne.
          Te pierwsze pozwalają na uzyskanie niepowtarzalnych efektów kolorystycz-
          nych za pomocą miękkiej i łagodnej kreski. Jednocześnie są pylące, mało od-
          porne na uszkodzenia i słabo przyczepne do podłoża. Trzeba je zabezpieczać
          specjalnymi aerozolami. Technika pastelu najlepiej sprawdza się na podłożu
          z kartonu o lekko porowatej strukturze lub ze specjalnego welurowego papie-
          ru, który zwiększa przyczepność. Obok Stanisława Wyspiańskiego – którego
          twórczość poznaliście w klasie szóstej – jednym z najbardziej znanych polskich
          malarzy mistrzowsko posługujących się pastelem był Leon Wyczółkowski.
            Ciekawą techniką, którą na początku XX w. zapoczątkował francuski arty-
          sta Georges Braque [czyt. żorż brak], jest collage [czyt. kolaż] lub kolaż. Na
          płaszczyźnie obrazu tworzy się kompozycję z różnych materiałów (typu papier,
          cerata, tkanina, piasek) naklejanych na płótno, tekturę lub inne podłoże. Kolaż
          wywodzi się od tzw. papiers collés [czyt. papje cole; fr. – ʻpapiery klejoneʼ], czy-
          li techniki wykonywania obrazów z gotowych drukowanych papierów, tapet
          i gazet. Te elementy – w różnych kolorach i o różnej fakturze – przykleja się
          do powierzchni pracy. Tworzenie obrazu lub jego fragmentu z gotowych detali
          pozwala uzyskać zaskakujące zestawienia fakturowe i efekty kolorystyczne.
            Wśród współczesnych artystów szerokie zastosowanie mają farby akry-
          lowe. W ich skład wchodzi pigment połączony z żywicami syntetycznymi.
          Akryle rozpuszczają się w wodzie, szybko wysychają i są trwałe. Uzyskane
          nimi efekty można porównywać zarówno z tradycyjnym malarstwem olej-        Georges Braque, Szklana karafka
          nym, jak i malowaną na papierze akwarelą.                                  i gazeta, 1914
                                                                                     Kolaż



























          Leon Wyczółkowski, Morskie Oko z Czarnego Stawu, 1905                      Edward Dwurnik, Kaczeńce, 2007
          Pastele                                                                    Akryl na płótnie

                                                                                   21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28