Page 101 - polski4
P. 101
3.4 Słówka z u (zdrobnienie)
z Przypomnij sobie, w jaki sposób mówisz o małych lub miłych Podejmij temat
rzeczach. Podaj kilka przykładów. Do poniższych rysunków dopisz
wyrazy według wzoru.
Wzór: córka – córusia, córunia.
1. Wyrazy podane w poprzednim ćwiczeniu to zdrobnienia. Podajcie
po jednym przykładzie zdrobnienia z podanymi cząstkami: -uś, -usia,
-usi, -uni, -unia, -unio, -utki, -utka, -utkie, -uszek, -uszko. Następnie
ułóżcie z utworzonymi wyrazami zdania i zapiszcie je w zeszycie. Zdrobnienia – wyrazy
Powiedzcie, w jakich typach tekstów możecie wykorzystać nazywające osoby lub przedmioty
zdrobnienia, a w jakich powinniście ich unikać.
małe (np. okienko) lub miłe dla
2. Utwórz od podanych czasowników rzeczowniki z cząstką -unek. mówiącego (np. słonko).
Zapisz je w zeszycie. Zastanów się, w jakich sytuacjach życiowych
spotykasz się z tymi nazwami,
Wzór: pakuje – pakunek.
U piszemy w kończących wyrazy
rysuje kieruje melduje ratuje cząstkach: -unek (sprawunek,
wizerunek), -uch (dzieciuch,
Utwórz i zapisz w zeszycie poprawne formy 1., 2. i 3. os. czasu
3. opatruje rabuje ładuje maluje uparciuch), -uchna (matuchna,
teraźniejszego liczby pojedynczej oraz liczby mnogiej – czasowników: córuchna), -unia (lalunia, córunia),
planować oraz smarować. Następnie stwórz krótką notatkę dla kolegi -unio (dziadunio, piesiunio), -usia
lub koleżanki, informującą o twoich planach na weekend. Zwróć (córusia, milusia), -us (piegus,
uwagę na czasy gramatyczne, w których możesz ją zredagować.
wielgus), -uszek (maluszek,
4. Przepisz poniższą regułę do zeszytu. placuszek), -uś (kotuś, Maciuś),
-utki (żółciutki, malutki) itd.
W czasownikach „-uje sie nie kreskuje”, to znaczy, że w zakończonych na
-uję, -ujesz, -uje formach czasu teraźniejszego czasowników piszemy u.
Napisz pięć przykładów na poparcie zasady, którą łatwo zapamiętać.
99