Page 99 - polski4
P. 99

stanęła mu jakaś klucha – zatkało go zupełnie. Sympatia widzów była po jego stronie, ale sala milczała,
          a to było już najgorsze ze wszystkiego. Nauczyciel zmarszczył brwi i to dopełniło reszty. Tomek walczył
          jeszcze, ale z mizernym skutkiem, wreszcie zszedł z estrady sromotnie pobity. [...]
            Nauczyciel [...] odwrócił się plecami do publiczności i zaczął na tablicy rysować mapę Ameryki, aby
          przystąpić do egzaminu z geografii. Ale ręka drżała mu niepewnie, Ameryka przybrała dziwne kształty
          i stłumiony chichot przeleciał po sali. [...]
            I był powód po temu. Nad salą, na poddaszu znajdowała się mała izdebka, która miała zamykany
          otwór w podłodze tuż nad głową nauczyciela. W tym właśnie otworze ukazał się kot zawieszony na
          sznurku i zaczął powoli zjeżdżać na dół. Pyszczek miał obwiązany szmatą, żeby nie miauczał. Po drodze
          wyginał się we wszystkie strony, usiłując zaczepić o coś pazury, ale chwytał tylko powietrze. Śmiechy
          stawały się coraz głośniejsze. Kot był już tylko o kilkanaście centymetrów od zajętej ważnymi sprawami
          głowy nauczyciela. Niżej, niżej, jeszcze trochę niżej – i kot z rozpaczą uczepił się peruki, wbił się w nią
          pazurami, po czym natychmiast wyjechał w górę, trzymając w łapach zdobycz wojenną! Cóż za wspa-
          niały blask bił teraz od łysej głowy nauczyciela! [...]
            Egzamin popisowy został przerwany. Chłopcy byli pomszczeni. Zaczęły się wakacje!!

                                                                                                  tłumaczenie Jan Biliński

















                                                                                        Obejrzyj ilustracje i powiedz, jakiego
                                                                                        poznanego bohatera literackiego,
                                                                                        może przypominać postać Tomka.

               Amerykański znaczek pocztowy,        Ilustracja z pierwszego wydania
               ok. 1972                             książki, 1876

          1.   Co sądzicie o sposobie nauczania w szkole Tomka?
               Porozmawiajcie o tym chwilę.

          2.   Powiedzcie, na czym polegał egzamin końcowy w szkole Tomka.


          3.   Opracujcie argumenty potwierdzające bądź obalające stwierdzenie:
               Należy przeprowadzać egzaminy popisowe w szkołach.


                     Należy przeprowadzać egzaminy popisowe w szkołach
                          Za: …?...                      Przeciw: …?...


          Które argumenty przeważyły? Sformułujcie wniosek i zapiszcie w zeszycie.

                                                                                  97
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104