Page 29 - polski4
P. 29

1.6       Razem łatwiej
                   (opowiadanie jako tekst literacki)






              z  Słuchajcie czytanego przez nauczyciela tekstu. Gdy usłyszycie                    Podejmij temat
              „stop”, pokażcie, co czujecie, o czym myślicie. Możecie to zrobić
              za pomocą gestów, mimiki, ruchu.


          Zaproszono cię do ogromnego, ponurego pałacu. Przebywasz tam
          już kilka dni. Co wieczór kładziesz się spać w dużej, słabo oświetlonej
          sypialni. (stop)
            Kiedy leżysz w zupełnej ciemności, wydaje ci się, że coś słyszysz...
          (stop). Wsłuchujesz się uważnie. (stop) Tak, to płacz. Ktoś bardzo ża-
          łośnie płacze! (stop) Historia powtarza się każdego wieczora.
            Wreszcie postanawiasz sprawdzić, skąd dochodzi ten dźwięk. Bie-
          rzesz zapaloną świecę, otwierasz ciężkie drzwi i wychodzisz na kory-
          tarz…  Co odkrywasz?

              z  Nazwij uczucia pokazane za pomocą gestów i ruchów. Sformułuj
              krótkie wypowiedzi na temat uczuć strachu, ciekawości czy                Opowiadanie (jako tekst literacki)
              niepewności, nazywanych w poprzednim ćwiczeniu za pomocą
              gestów lub je z nich odczytywanych.                                      – odróżnia się od opowiadania
                                                                                       (formy wypowiedzi) wyjątkowo
              z  Zapoznaj się z informacjami na temat opowiadania jako utworu          starannym opracowaniem, m.in.
              literackiego. Napisz w zeszycie krótkie opowiadanie – zakończenie        artystycznym językiem. Tak jak
              usłyszanej historii. Przeczytaj je koleżankom i kolegom.
                                                                                       we wszystkich dziełach sztuki,
              z  Przeczytaj fragment powieści pt. Tajemniczy ogród. Podczas            dominuje w nim nastawienie na
              czytania zwróć uwagę na uczucia bohaterów i zakończenie.                 osiągnięcie piękna.




          Frances Hodgson Burnett*                                                      Frances Hodgson Burnett – czyt.
          Tajemniczy ogród                                                              fransis hodżson banet
          (fragment)
                                                                                        Frances Hodgson Burnett (1849–
          Wzięła świecę stojącą przy łóżku i cicho wyszła z pokoju. Korytarz            1924) – angielska pisarka, autorka

          był długi i ciemny, lecz Mary* zbyt była podniecona, by na to zwrócić         powieści dla dzieci i młodzieży:
                                                                                        Mały lord,  Mała księżniczka,  Ta-
          uwagę.                                                                        jemniczy ogród.
            Myślała, że odnajdzie drogę, którą musi przejść, by odnaleźć ów
          krótki korytarzyk z zakrytymi  dywanem drzwiami, przez które pani             Mary – czyt. mery
          Medlock* wyszła tego dnia, gdy Mary zabłądziła. Płacz dochodził
          z tego właśnie pasażu. Szła zatem przed siebie z migającym słabym             Medlock – czyt. medlok
          światełkiem, raczej wyczuwając właściwą drogę, a serce jej biło tak

                                                                                  27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34