Page 44 - polski 5 cz1
P. 44
1. Jak zmieniała się sytuacja bohaterów przedstawiona w utworze? Wspólnie z koleżankami i kolegami
opiszcie zamierzenia i uczucia opryszka oraz Irenki.
Co zamierza? Co czuje? Co zamierza? Co czuje?
2. Zacytuj fragmenty tekstu wskazujące na wymienione poniżej cechy Irenki, a następnie zastanów się
i powiedz, która z nich okazała się decydująca w starciu z opryszkiem. A może każda była ważna w tej
sytuacji?
ciekawość opanowanie odwaga spryt
3. Czy Irenka postąpiła rozsądnie, gdy podjęła próbę złapania opryszka? Zapisz w zeszycie argumenty
zarówno potwierdzające rozwagę bohaterki, jak i udowadniające brak tej cechy u dziewczynki.
Które z nich przeważyły? Sformułuj pisemnie wniosek.
4. Które z postaci występujących w przeczytanym fragmencie utworu Kornela Makuszyńskiego są bohaterami
głównymi, a które drugoplanowymi? Zapisz w zeszycie kilkuzdaniowe uzasadnienie swojej odpowiedzi.
5. Zastanów się i powiedz, czy Irenkę można nazwać bohaterem w podanych znaczeniach.
bohater literacki bohater
postać występująca w powieści, opowiadaniu itp. ktoś, kto dokonuje wyjątkowych, odważnych czynów
42