Page 63 - polski 5 cz1
P. 63
4. Przeczytaj ponownie wiersz i zastąp w nim czasownik rozumiecie Ciekawe!
opisem odpowiednich zdarzeń z przeczytanego na poprzedniej
lekcji fragmentu powieści Chłopcy z Placu Broni.
• To bardzo smutne, że mały Nemeczek – .....
• Ale bardzo ważne, że mały Nemeczek – .....
• Zresztą, co wam będę powtarzał, .....
Przeczytaj koleżankom i kolegom swoje propozycje. Wysłuchaj ich
wersji, następnie wspólnie wybierzcie najciekawszą wypowiedź.
5. Wskaż cechy Nemeczka, o których mówi podmiot liryczny,
poprzyj je cytatami z wiersza, następnie zapisz w zeszycie
w formie tabeli.
Cecha Nemeczka Cytat z wiersza
Film Chłopcy z Placu Broni
z 1969 roku został nominowany
do Oscara. Stanowi jedno z naj-
wyżej cenionych dzieł węgier-
skiego reżysera Zoltána Fábri.
6. Powiedzcie, jaki stosunek do Nemeczka ma podmiot liryczny.
Które słowa go ujawniają? Podyskutujcie o dwóch ostatnich
wersach wiersza.
7. Nemeczek jest nie tylko pozytywnym bohaterem literackim,
lecz także bohaterem w dosłownym znaczeniu tego słowa.
Napisz w zeszycie po dwa przykłady bohaterów – książkowych
i rzeczywistych.
8. Zastanów się, co decyduje o tym, że tekst Wiktora Woroszylskiego
uznajemy za wiersz.
a) Gdyby zapisać go bez podziału na wersy, czym różniłby się
od wypowiedzi na temat powieści, którą można znaleźć
np. w podręczniku?
b) Poszukaj cech poezji w utworze.
c) Przedstaw swoje ustalenia koleżankom i kolegom.
9. Napisz o sytuacji, która pozwoliła ci się wykazać bohaterstwem
lub o wyobrażeniu takiej sytuacji. Przedstaw motywy swojego
zachowania.
10. Zastanówcie się w grupach, w jaki sposób moglibyście
upamiętnić bohaterskiego Nemeczka, a następnie zrealizujcie
swoje pomysły.
61