Page 138 - polski 5 cz2
P. 138
4. Przypomnij sobie znaczenie użytych poniżej frazeologizmów, a następnie zmień zdania tak, aby były
prawdziwe.
a) Michał doskonale radzi sobie z matematyką – to jego pięta achillesowa.
b) Jego przyjazd uszczęśliwił nas wszystkich – otworzył puszkę Pandory.
c) Poradził sobie z tym doskonale – od samego początku było wiadomo, że to dla niego
ikarowe loty.
5. Połącz poniższe słowa w pary, by tworzyły związki frazeologiczne, z którymi następnie ułożysz zdania.
róg prometejski
ogień obfitości
wzrok Herkulesa
siła Argusowy
6. Przepisz tekst i wstaw brakujące przecinki.
Minos był królem Krety którą rządził mądrze i sprawiedliwie. Swoją władzę potrafił rozsze-
rzać nie wojnami lecz właściwymi stosunkami z innymi krajami. Nie był jednak szczęśliwy
ponieważ bogowie ukarali go za nieposłuszeństwo – żona Minosa urodziła syna który miał
postać pół byka i pół człowieka. Potomek króla był nazywany Minotaurem i wyrósł na groźne-
go potwora. Król nie chciał żeby jego syn skrzywdził poddanych dlatego zlecił Dedalowi za-
projektowanie labiryntu z którego potwór nie mógłby się wydostać. I tak się stało. Minotaura
w jego więzieniu zgładził w końcu bohater ateński – Tezeusz.
7. W przepisanym tekście podkreśl trzy zdania złożone podrzędnie.
8. Podane zdania uzupełnij zdaniami podrzędnymi, zgodnie z mitem o Dedalu i Ikarze.
a) Dedal ostrzegał Ikara…
b) …stopił się wosk podtrzymujący pióra.
9. Z Odysei Homera pochodzi związek frazeologiczny syreni śpiew. Syreny u Homera były nimfami
morskimi o kształtach pół kobiet, pół ptaków. Syreni śpiew oznacza fałszywą, zgubną pokusę.
Napisz, które z przytoczonych wyjaśnień mówi o znaczeniu dosłownym, a które – o przenośnym
tego frazeologizmu.
136