Page 133 - polski 5 cz2
P. 133
1. Opowiedz o przygodzie, która spotkała Julkę i Juliana.
2. Powiedz, jaki typ narracji występuje w powyższym fragmencie.
Swoje stanowisko potwierdź odpowiednimi cytatami.
3. Określ, czy wydarzenia opisane we fragmencie powieści są
realistyczne czy fantastyczne. Uzasadnij swą opinię w zeszycie.
4. Opisz w zeszycie antykwariat, w którym pojawili się bohaterowie
Misji Feniks.
5. Co czuli Julka i Julian, gdy się znaleźli w antykwariacie? Znajdź
fragmenty mówiące o ich przeżyciach i uczuciach.
uczucia i przeżycia
których czytelnik
nazwane wprost
może się domyślić
6. W jaki sposób autorka stworzyła nastrój tajemniczości? W grupach Pomoc
opracujcie mapę myśli TAJEMNICZOŚĆ OPOWIEŚCI. W razie
trudności skorzystajcie z pomocy. Dodajcie szczegóły z treści tajemnicze miejsce, nieokreślo-
przeczytanego tekstu. ny czas, niewyjaśnione zdarze-
nia, zagadkowe postacie
7. Julka i Julian rozwiązują zagadkę zapisaną w Księdze Labiryntów
metodą łączenia skojarzeń. Wymyśl wraz z koleżanką lub kolegą
z ławki podobną zagadkę, której rozwiązanie łatwo będzie można
skojarzyć z osobą, wydarzeniem lub miejscem z otaczającej
rzeczywistości.
8. Wytłumaczcie sens wypowiedzi antykwariusza: Kto zna księgi,
zawsze znajdzie odpowiedź. Kto ksiąg nie czyta, nigdy nie
przekroczy granic innego świata. Podyskutujcie na ten temat
– czy się zgadzacie z tymi stwierdzeniami? A może macie inne
zdanie? Pamiętajcie, by swoje opinie popierać argumentami.
9. Dlaczego, według antykwariusza, tylko młode osoby mają
zdolność wglądu w inną rzeczywistość? Co jest tą inną
rzeczywistością? Czy udało wam się kiedyś przebywać w innej
rzeczywistości? Co wtedy czuliście? Wyraźcie swe opinie
i wysłuchajcie innych.
10. Włącz do fragmentu Misji Feniks taki element świata
przedstawionego, który uczyni z tekstu opowieść fantastyczną.
Napisz w zeszycie dodatkową część historii.
131