Page 141 - polski 5 cz2
P. 141
Już w ostatnich lata skarbach
W jasnych, świetnych tęczy farbach
Błyszczą łąki, las,
Ale wiatry, słoty, chłody
Odzierają pierś przyrody
Z tych ostatnich kras . 4 krasa – piękno, uroda
4
I ty, i ty, listku blady,
Spadasz... taki los!
Krótka wiosna, po niej grady,
Potem burze, ciemność, zdrady,
Tyś to wszystko zniósł...
A twych braci, listku mały,
Burze, wiatry, grad
Dawno, dawno rozegnały
W świat, daleko, w świat!... [...]
1. Znajdź podobieństwa i różnice w opisie jesieni z wiersza
i informacji encyklopedycznej w części Podejmij temat. Informacja encyklopedyczna
Przepisz do zeszytu i uzupełnij poniższą tabelę. – obiektywnie przedstawia
typowe cechy zjawiska, osoby,
Jesień w wierszu Ludwika de Perthéesego rzeczy itp.
i w informacji encyklopedycznej
podobieństwa
różnice
2. Porozmawiajcie o różnicach pomiędzy informacją
encyklopedyczną a wypowiedzią liryczną na temat jesieni.
a) Ustalcie, co dostrzegł poeta, a na co zwracają uwagę
przyrodnicy.
b) Przeczytajcie informacje zamieszczone na marginesie
i oceńcie trafność swoich spostrzeżeń.
3. W wierszu występuje jeszcze jeden bohater – listek. Zwraca się
do niego podmiot liryczny. Znajdź ten fragment i powiedz, dlaczego
listek stał się symbolem jesieni.
4. Wskaż środki poetyckie w wierszu Jesień. Zapisz je w zeszycie
i powiedz, jak wpływają na nastrój wiersza.
5. Na podstawie wiersza oraz informacji encyklopedycznej opracujcie
mapę myśli pt. Jesień.
139