Page 143 - polski 5 cz2
P. 143
1. Napisz w zeszycie odpowiedzi na pytania dotyczące wiersza
Modlitwa zimy. Przytocz odpowiednie cytaty.
a) Kto jest podmiotem lirycznym wiersza?
b) W jaki sposób ten podmiot się ujawnia?
c) Co o sobie mówi?
d) Do kogo się zwraca i o co prosi?
e) Jakie środki stylistyczne zostały wykorzystane w wierszu?
f) W jakim nastroju utrzymana jest wypowiedź?
2. Porównaj skojarzenia z zimą zapisane na tablicy z tymi, które
pojawiły się w wierszu. Ustal, jakie wystąpiły tu podobieństwa,
a jakie – różnice. Wypełnij tabelę w zeszycie.
Skojarzenia nasze i poety
podobieństwa
różnice
Jaki obraz zimy powstał z połączenia wypisanych skojarzeń – Znajdź w internecie lub biblio-
pozytywny czy negatywny? Zapisz w zeszycie wniosek. tece inny wiersz na temat zimy,
3. Jak sądzisz, dlaczego Stanisław Ciesielczuk nadał wierszowi tytuł przeczytaj go i zastanów się, czy
Modlitwa zimy? Napisz w zeszycie, jak rozumiesz sens tego tytułu. jest napisany w podobnym na-
stroju. Czy zima u wszystkich wy-
4. Zanalizuj budowę wiersza i zapisz w zeszycie odpowiedzi wołuje taki sam nastrój? Swoje
na poniższe pytania.
spostrzeżenia zapisz w zeszycie
a) Z ilu zwrotek składa się wiersz? w dowolnej formie (np. jako no-
b) Ile wersów jest w każdej zwrotce, ile sylab w każdym wersie? tatkę, mapę myśli).
Ustal, czy powtarza się to regularnie w całym utworze.
c) Które wyrazy w wersach się rymują? Sprawdź, jaki jest układ
rymów (aabb czy abab). Wiersz regularny – utwór,
w którym powtarza się do-
Sformułuj wniosek, w którym odpowiesz, czy Modlitwa zimy jest kładnie lub niemal dokładnie
wierszem regularnym.
np. liczba wersów w zwrotce,
5. Zastanów się, jak budowa wiersza wpływa na jego nastrój liczba sylab w wersie, układ
(jakie wrażenie wywołuje w czytelniku m.in. rytm wiersza). rymów.
6. Z pomocą nauczyciela podzielcie się na grupy.
a) Zadaniem każdej z grup będzie napisanie dwuzwrotkowego
regularnego wierszyka na temat zimy.
b) Niech wersy będą krótsze, a nastrój – weselszy niż w wierszu
Stanisława Ciesielczuka.
c) Przeczytajcie przygotowane teksty w klasie.
d) Wybierzcie jury [czyt. żyri], które oceni odczytane teksty.
e) Opowiedzcie o wrażeniach, które odczuwaliście podczas
pisania wiersza. Czy łatwo – waszym zdaniem – być poetą?
141