Page 147 - polski 5 cz2
P. 147

1.    W wierszu nie pada nazwa żadnej pory roku, a mimo to czytelnik
               wie, że tytułowe czereśnie to symbol... No właśnie – której pory          Symbol – znak, rysunek, przed-
               roku? Co na to wskazuje? Wniosek zapisz w zeszycie.                       miot itp., który coś oznacza,

                                                                                         kojarzy się z czymś, np. flaga
         2.    Skorzystajcie z poniższych pytań i omówcie w klasie wiersz
               Czereśnie. Zapiszcie odpowiedzi w zeszytach.                              biało-czerwona to symbol
                                                                                         Polski, zielony listek na szybie
               a)    W jakiej sytuacji znajduje się podmiot liryczny, co robi?           samochodu oznacza począt-
               b)    Jaki jest ogród, jaka atmosfera w nim panuje?                       kującego kierowcę. Znaczenie
               c)    Jak zostały przedstawione czereśnie i drzewo czereśniowe?
               d)    Jaką funkcję pełnią tu epitety (określające, wskazujące cechy       symbolu jest umowne.
                     czereśni), porównania, metafory, np. personifikacja?
               e)    Jakich zaskakujących, nowych wyrazów użył poeta? Co one
                     znaczą? Na co wskazują? Czemu służą?

         3.    Napisz w zeszycie własny przykład poniższych środków poetyckich.
               Niech będą one poświęcone innym owocom – wiśniom – które też
               dojrzewają latem.



                      epitet – .....                    porównanie – .....





                  personifikacja – .....                animizacja – .....





            wyraz dźwiękonaśladowczy – .....                rym – .....




         4.    Pory roku można opisywać prozą, można pisać o nich
               wiersze... Wykorzystaj słownictwo zgromadzone na schemacie
               z poprzedniego zadania i zredaguj poetycką notatkę o lecie.

         5.    Skorzystaj z prac wykonanych na początku lekcji oraz opisów
               w wierszu Czereśnie, następnie zapisz w zeszycie wyrazy kojarzące
               się z latem: kolorem zielonym – rzeczowniki (np. upał), czerwonym –
               przysłówki (np. ciepło), niebieskim – przymiotniki (np. gorący).


         6.    Każda pora roku kojarzy się z określoną pogodą oraz z pewnym
               nastrojem, na przykład lato – z upałem i radością; jesień –
               z pochmurnym niebem i smutkiem. A przecież bywa też odwrotnie:
               niekiedy latem jest chłodno i ciągle pada deszcz, a potem
               przychodzi słoneczna jesień. Wybierz jedną porę roku i napisz
               o niej w zeszycie, przedstaw ją jednak nietypowo, wbrew utartym
               skojarzeniom.
                                                                                         Pory roku to częsty motyw w po-
                                                                                         ezji. Jak sądzisz – dlaczego? Po-
                                                                                         szukaj w internecie innych wier-
                                                                                         szy z motywem pór roku.

                                                                                 145
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152