Page 147 - polski 5 cz2
P. 147
1. W wierszu nie pada nazwa żadnej pory roku, a mimo to czytelnik
wie, że tytułowe czereśnie to symbol... No właśnie – której pory Symbol – znak, rysunek, przed-
roku? Co na to wskazuje? Wniosek zapisz w zeszycie. miot itp., który coś oznacza,
kojarzy się z czymś, np. flaga
2. Skorzystajcie z poniższych pytań i omówcie w klasie wiersz
Czereśnie. Zapiszcie odpowiedzi w zeszytach. biało-czerwona to symbol
Polski, zielony listek na szybie
a) W jakiej sytuacji znajduje się podmiot liryczny, co robi? samochodu oznacza począt-
b) Jaki jest ogród, jaka atmosfera w nim panuje? kującego kierowcę. Znaczenie
c) Jak zostały przedstawione czereśnie i drzewo czereśniowe?
d) Jaką funkcję pełnią tu epitety (określające, wskazujące cechy symbolu jest umowne.
czereśni), porównania, metafory, np. personifikacja?
e) Jakich zaskakujących, nowych wyrazów użył poeta? Co one
znaczą? Na co wskazują? Czemu służą?
3. Napisz w zeszycie własny przykład poniższych środków poetyckich.
Niech będą one poświęcone innym owocom – wiśniom – które też
dojrzewają latem.
epitet – ..... porównanie – .....
personifikacja – ..... animizacja – .....
wyraz dźwiękonaśladowczy – ..... rym – .....
4. Pory roku można opisywać prozą, można pisać o nich
wiersze... Wykorzystaj słownictwo zgromadzone na schemacie
z poprzedniego zadania i zredaguj poetycką notatkę o lecie.
5. Skorzystaj z prac wykonanych na początku lekcji oraz opisów
w wierszu Czereśnie, następnie zapisz w zeszycie wyrazy kojarzące
się z latem: kolorem zielonym – rzeczowniki (np. upał), czerwonym –
przysłówki (np. ciepło), niebieskim – przymiotniki (np. gorący).
6. Każda pora roku kojarzy się z określoną pogodą oraz z pewnym
nastrojem, na przykład lato – z upałem i radością; jesień –
z pochmurnym niebem i smutkiem. A przecież bywa też odwrotnie:
niekiedy latem jest chłodno i ciągle pada deszcz, a potem
przychodzi słoneczna jesień. Wybierz jedną porę roku i napisz
o niej w zeszycie, przedstaw ją jednak nietypowo, wbrew utartym
skojarzeniom.
Pory roku to częsty motyw w po-
ezji. Jak sądzisz – dlaczego? Po-
szukaj w internecie innych wier-
szy z motywem pór roku.
145