Page 145 - polski 5 cz2
P. 145
1. O jakiej porze roku jest mowa w wierszu? Zapisz w zeszycie odpowiedź wraz z potwierdzającymi
ją cytatami.
2. Na podstawie wiersza powiedz, jakie są powody radości podmiotu lirycznego. Zapisz odpowiedzi
w zeszycie na schemacie podobnym do poniższego.
To znaczy, że ..... Ponieważ: .....
Ponieważ: ..... Ponieważ: .....
3. Powiedz, w jakim nastroju utrzymana jest wypowiedź podmiotu lirycznego. Co na to wskazuje?
4. Porównaj rytm Modlitwy zimy i Pieśni II. Opracuj z kolegą lub koleżanką z ławki tabelę w zeszycie.
Modlitwa zimy Pieśń II
liczba sylab w wersie
liczba wersów w zwrotce
układ rymów
a) Powiedzcie, który z wierszy jest bardziej dynamiczny, a który – spokojniejszy, skłaniający
do wolniejszego czytania. Z czego to wynika?
b) Zredagujcie wniosek w zeszytach.
5. Odwołaj się do przeczytanych wierszy oraz własnych obserwacji i napisz, jak zachowuje się przyroda
podczas zimy, a jak – na wiosnę.
Przyroda Barwy Zjawiska pogodowe
zima np. zamiera, ..... np. szarość, ..... np. mróz, .....
wiosna np. budzi się, ..... np. zieleń, ..... np. deszcz, .....
6. Czy uważacie, że wiosna i zima to najbardziej kontrastowe pory roku? Jakie są wasze obserwacje?
Podyskutujcie na ten temat, swoje opinie popierajcie argumentami.
7. Zredaguj w zeszycie dwa krótkie opisy, w których uchwycisz najważniejsze – twoim zdaniem – cechy
wiosny i zimy.
143