Page 77 - polski 5 cz2
P. 77
5. Rozpoznaj w poniższych zdaniach grupę podmiotu i grupę
orzeczenia. Wykonaj w zeszycie wykresy, wzorując się
na poniższych przykładach.
Wczoraj w szkole odbył się doroczny piknik rodzinny.
podmiot orzeczenie
jaki? jaki? gdzie? kiedy?
Ci uczniowie zaoferowali pomoc kolegom.
podmiot orzeczenie
którzy? co? komu?
6. Narysuj w zeszycie wykres podanego zdania. Wskaż grupę
podmiotu i grupę orzeczenia.
Dzisiaj w mieście odbywają się ważne zawody sportowe.
7. Powiedz, dlaczego słowo dziękuję w poniższej sytuacji może być
zrozumiane na dwa sposoby.
Czy chce Dziękuję.
pani zabrać
te listy?
Znajdź w internecie oficjalne po-
dziękowanie. Zwróć uwagę na
jego poszczególne akapity, słow-
nictwo, powód wdzięczności. Na-
pisz w zeszycie krótką notatkę na
ten temat.
8. Sformułuj taką odpowiedź na pytanie z zadania 7, aby – używając
słowa dziękuję –
a) jednoznacznie odmówić,
b) jednoznacznie wyrazić zgodę.
9. Niektóre podziękowania są krótkie, inne – rozbudowane, uroczyste.
Od czego to zależy? Opisz przykładowe sytuacje, w których mogą
się pojawić podziękowania:
a) krótkie, jedno-, dwuwyrazowe,
b) dłuższe, rozbudowane, bardziej uroczyste.
10. Przypomnijcie list otwarty do burmistrza z prośbą o budowę boiska
(s. 72). Wyobraźcie sobie, że została ona spełniona. Napiszcie
w imieniu mieszkańców osiedla list z rozbudowanym oficjalnym
podziękowaniem.
75