Page 156 - polski 6 cz2
P. 156
Podsumowanie działu 8
Czy pamiętasz?
pytanie retoryczne elementy publicystyczne w artykule prasowym powieść podróżniczo-przygodowa
zdanie złożone współrzędnie przecinek w zdaniach złożonych współrzędnie
funkcja środków poetyckich w wierszu
Przeczytaj fragment wiersza Adama Mickiewicza pt. Żegluga.
Szum większy, gęściej morskie snują się straszydła,
Majtek wbiegł na drabinę: gotujcie się, dzieci!
Wbiegł, rozciągnął się, zawisł w niewidzialnej sieci,
Jak pająk czatujący na skinienie sidła.
Wiatr! – wiatr! – dąsa się okręt, zrywa się z wędzidła,
Przewala się, nurkuje w pienistej zamieci,
Wznosi kark, zdeptał fale i skroś niebios leci,
Obłoki czołem sieka, wiatr chwyta pod skrzydła.
Wykonaj polecenia w zeszycie.
1. Nadaj inny tytuł utworowi, zgodnie z jego treścią.
2. Statek w wierszu zachowuje się jak żywa istota. Wypisz uosobienia i ożywienia, dzięki którym poeta
osiągnął ten efekt.
3. Wskaż znaki interpunkcyjne, które szczególnie podkreślają nadchodzące zagrożenie. Przytocz
odpowiednie cytaty.
4. Napisz, jaki nastrój panuje w wierszu.
5. Nazwij rodzaje podanych zdań i narysuj ich wykresy.
• Robinson Crusoe zaprzyjaźnił się z Piętaszkiem i już nie czuł się taki samotny.
• W przyszłym tygodniu jedziemy na wycieczkę, która stanowi nagrodę dla najlepszych uczniów.
• Lubię przygody, ale nie wybrałbym się sam w góry.
• Kiedy byłem młodszy, często chodziłem do kina na fi lmy animowane.
• Zgromadziłam wiele informacji o tym pisarzu, więc mogę ci o nim opowiedzieć.
6. Na podstawie wiersza napisz krótkie opowiadanie podróżniczo-przygodowe pt. Przygoda na morzu.
Pamiętaj o zastosowaniu poznanych zasad interpunkcji.
154
154
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 154 17.07.2019 20:22:45