Page 32 - polski 6 cz2
P. 32

Ciekawe!                             4.    Oto dwie przykładowe sytuacje. Sformułuj stosowne do nich
                                                  pytania o rozstrzygnięcie.
       Przekonywanie (perswazja) to
       namawianie do czegoś lub od-               a)    Ania chce, aby mama pozwoliła jej pójść do kina (może iść
                                                        w środę lub czwartek).
       radzanie czegoś z przytocze-
       niem odpowiednich argumen-
       tów. Niekoniecznie wiąże się               Pytanie mniej skuteczne             Pytanie bardziej skuteczne
       z chęcią osiągnięcia jakichś
       korzyści  kosztem przekonywa-
       nego, jak to zwykle jest w przy-
       padku manipulacji.                   Mamo, mogę iść do kina na Piratów?                   .....

                                                  b)    Dziecko chce, aby rodzice kupili mu coś słodkiego
                                                        w cukierni (ma ochotę na pączki lub lody).



                                                  Pytanie mniej skuteczne             Pytanie bardziej skuteczne






       Dopełnienie – część zdania                           .....                                .....
       określająca zazwyczaj
                                            5.    Na pewno doskonale wiesz, czym jest reklama. Wybierz i wykonaj
       czasownik w zdaniu, uzupełnia              jedno z zadań zaproponowanych poniżej.
       treść wyrażoną przez
       orzeczenie, informuje o osobach            a)    Zastanów się, jakiego rodzaju reklamy lubisz. Następnie
                                                        napisz tekst reklamowy obiektu, który uważasz za wartościowy.
       i przedmiotach, z którymi                        Pamiętaj: komunikat powinien być krótki, niech składa się
       czynność jest związana,                          najwyżej z trzech zdań. Możesz się wzorować na reklamach,
       np. Matka upiekła (co?)                          które lubisz.
       szarlotkę; Ciasto smakowało                b)    Jeżeli w ogóle nie przepadasz za reklamami, wyraź swoją
                                                        opinię i poprzyj ją trzema argumentami.
       (komu?) dzieciom.
       O dopełnienie pytamy,                6.    Powiedz, które wyrazy użyte przez ciebie w zdaniach w poprzednim
       używając pytań przypadków                  ćwiczeniu są określane przez rzeczowniki.
       (kogo?, czego?, komu?, czemu?        7.    Z podanych zdań wypisz czasowniki wraz z dopełnieniami.
       itd.) oprócz mianownika                    Napisz, w jakim przypadku gramatycznym występują wyrazy
       i wołacza.                                 pełniące funkcję dopełnienia.
       W funkcji dopełnienia                      Przekonywaliśmy dość długo nasze dzieci.
       występują najczęściej:                     Mówiłam wam o książkach.
       •   rzeczowniki lub zaimki                 Kelner zaproponował gościom kurczaki z grilla.
           rzeczowne, np. Jacek zgubił      8.    Uzupełnij treść poniższej informacji, dodając odpowiednie
           zegarek; Nie denerwuj go;              dopełnienia.
       •   wyrażenia przyimkowe,                  Jutro nie przyjdę do ....., ponieważ wybieram się z ..... na zakupy.
           np. Nauczyciel spojrzał                Już wybrałem sobie odpowiedni ..... .
           na mnie;
                                            9.    Stosując techniki przekonywania poznane na lekcji, zachęć
                                            9.
       •   bezokoliczniki, np. Proszę             bohatera utworu Michaela Endego Momo, pana Fusi,
           czekać.                                do wykorzystania czasu tak, aby był on szczęśliwy.

                                        30



   0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd   30                                                                 17.07.2019   20:21:18
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37