Page 30 - polski 6 cz2
P. 30
5.6 Przekonywanie zamiast manipulacji (komunikat, dopełnienie)
Podejmij temat z Zastanów się i powiedz, w której z poniższych sytuacji kelner ma
większą szansę na przyjęcie zamówienia od klienta. Dlaczego?
Czy napije się pan Na początek napije się
czegoś? pani soku czy herbaty?
Komunikat – informacja przeka- Kształt (forma) komunikatu ma istotny wpływ na jego skuteczność.
zywana w procesie porozumie- Kelnerowi zależy przede wszystkim na tym, aby goście zamówili coś
wania się z drugą osobą. Wyróż- do picia (zazwyczaj napoje w restauracji przynoszą największy do-
nia się kilka jego typów: chód). Przedstawiony na pierwszym rysunku kelner zmusza klientów
• komunikat informacyjny do zastanowienia się, czy w ogóle mają zamiar coś pić. W drugiej
skupia się na przekazaniu pokazanej sytuacji kelner od razu pyta gości, czego konkretnie się
wiadomości; napiją. Stawia ich więc nie przed wyborem: napić się czy się nie
• komunikat reklamowy
przekonuje i zachwala; napić, ale czego się napić na początek. W ten sposób pomija etap
• w komunikacie literackim podejmowania decyzji i przechodzi od razu do wyboru zamówienia.
najważniejsza jest wartość Jeśli kelner zapyta: Napiją się państwo soku czy herbaty?, to – po pierwsze
artystyczna; – goście mogą chcieć napić się czegoś innego, ale wtedy powiedzą
• komunikat ikoniczny prze- o tym i złożą zamówienie. Po drugie – mogą odpowiedzieć: Jeszcze
kazywany jest za pomocą nie zdecydowaliśmy, czy w ogóle chcemy się czegoś napić. Wtedy kelner i tak
obrazu. nic nie traci, łatwo mu zamaskować ukrytą sugestię.
28
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 28 17.07.2019 20:21:18