Page 29 - polski 6 cz2
P. 29

1.   Ile razy Syzyfowi udało się uciec przed wyrokami bogów? Jak tego dokonał? Opowiedz o tym,
               wykorzystując poniższą tabelę.


                                                Syzyf przedłuża swe życie na ziemi

             Którego boga oszukał?              Jak?                    Co zyskał?            Jak to się skończyło?


          2.   Scharakteryzuj w zeszycie Syzyfa jako króla i jako człowieka. Przytocz odpowiednie fragmenty z mitu
               ilustrujące jego cechy.


                              Syzyf jako król                                    Syzyf jako człowiek

                   Cytaty:                    Cechy:                     Cytaty:                    Cechy:

                     Co o królu powiedzieliby bogowie?                   Co o człowieku powiedzieliby bogowie?

                               Moja ocena:                                          Moja ocena:

                                                         Ocena ogólna:


          3.   Zastanówcie się, które z podanych niżej cech mitu można odnaleźć w opowieści o Syzyfie. Zapiszcie je
               w zeszycie w formie mapy myśli.


                                                                                     objaśnia pochodzenie elementów
             przedstawia bogów i ich życie
                                                                                         świata otaczającego ludzi

                                                              Mit
             świat przedstawiony ma cechy                                              ukazuje związki ludzi z bogami,
                    fantastyczne                                                        wpływ bogów na życie ludzi



          4.   Poznany przez was mit dał początek związkowi frazeologicznemu syzyfowa praca. Ustalcie jego
               znaczenie dosłowne i przenośne, następnie zapiszcie je w zeszytach w formie schematu.
                                                       syzyfowa praca



                               dosłownie .....          w przenośni .....        przykład z życia .....

          5.   Przypomnijcie sobie inne, poznane w klasie 5 i 6, związki frazeologiczne pochodzące z mitologii
               i połączcie podane wyrazy we właściwe pary. Następnie wyjaśnijcie utworzone frazeologizmy za pomocą
               schematu z poprzedniego zadania.



                  stajnia                      męki                       puszka                       pięta





                  Pandory                    Achillesa                    Tantala                    Augiasza



                                                                                  27



   0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd   27                                                                 17.07.2019   20:21:18
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34