Page 29 - polski 6 cz2
P. 29
1. Ile razy Syzyfowi udało się uciec przed wyrokami bogów? Jak tego dokonał? Opowiedz o tym,
wykorzystując poniższą tabelę.
Syzyf przedłuża swe życie na ziemi
Którego boga oszukał? Jak? Co zyskał? Jak to się skończyło?
2. Scharakteryzuj w zeszycie Syzyfa jako króla i jako człowieka. Przytocz odpowiednie fragmenty z mitu
ilustrujące jego cechy.
Syzyf jako król Syzyf jako człowiek
Cytaty: Cechy: Cytaty: Cechy:
Co o królu powiedzieliby bogowie? Co o człowieku powiedzieliby bogowie?
Moja ocena: Moja ocena:
Ocena ogólna:
3. Zastanówcie się, które z podanych niżej cech mitu można odnaleźć w opowieści o Syzyfie. Zapiszcie je
w zeszycie w formie mapy myśli.
objaśnia pochodzenie elementów
przedstawia bogów i ich życie
świata otaczającego ludzi
Mit
świat przedstawiony ma cechy ukazuje związki ludzi z bogami,
fantastyczne wpływ bogów na życie ludzi
4. Poznany przez was mit dał początek związkowi frazeologicznemu syzyfowa praca. Ustalcie jego
znaczenie dosłowne i przenośne, następnie zapiszcie je w zeszytach w formie schematu.
syzyfowa praca
dosłownie ..... w przenośni ..... przykład z życia .....
5. Przypomnijcie sobie inne, poznane w klasie 5 i 6, związki frazeologiczne pochodzące z mitologii
i połączcie podane wyrazy we właściwe pary. Następnie wyjaśnijcie utworzone frazeologizmy za pomocą
schematu z poprzedniego zadania.
stajnia męki puszka pięta
Pandory Achillesa Tantala Augiasza
27
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 27 17.07.2019 20:21:18