Page 146 - polski 7 cz 1
P. 146
1. Wcześniej Zygier, a teraz... Powiedz, jaki sposób na rusyfikatorów wymyślili
uczniowie gimnazjum z utworu Melchiora Wańkowicza. Możesz wykorzystać
poniższą mapę myśli.
Jakim problemom stawiali Jakie znaleźli rozwiązanie?
czoła młodzi Polacy?
powody
Co narzucali zaborcy?
2. Dlaczego – twoim zdaniem – właśnie historia i geografia miały być
Ilustracja umieszczona na okładce książ- nauczane przez Rosjan?
ki Melchiora Wańkowicza w symboliczny
sposób prezentuje tytuł powieści. A ty 3. Jakim nauczycielem był Bucefał? Spróbujcie ocenić profesora z punktu
co rozumiesz pod pojęciem ziele na kra- widzenia:
terze? Jaką ilustrację na okładkę mógł- a) jego uczniów,
byś zaproponować? b) władz rosyjskich,
c) dzisiejszej młodzieży.
4. Porównajcie trzynasto-, czternastolatków ze wspomnień Melchiora
Wańkowicza ze współczesną młodzieżą. Co was łączy, a co różni? Z czego
to wynika?
Młodzież ze wspomnień Młodzież współczesna
Melchiora Wańkowicza
5. Przeczytany fragment ma cechy literatury o charakterze wspomnieniowym.
a) Określ cechy narratora – zastanów się, w której osobie prowadzi
narrację, kim może być, co o tym świadczy.
b) Wskaż przybliżony czas zdarzeń na podstawie informacji o narratorze.
c) Co można powiedzieć o prawdopodobieństwie przedstawionych
wydarzeń, biorąc pod uwagę kwestie omówione w podpunktach a) i b)?
d) Opracuj w zeszycie definicję literatury wspomnieniowej.
6. Naśladując zasadnicze cechy literatury o charakterze wspomnieniowym,
może nawet trochę samego Wańkowicza, opisz jeden dzień z życia twojej
szkoły lub klasy.
7. Jakim żargonem uczniowskim posługiwali się twoi rówieśnicy sprzed blisko
stu lat? Sporządźcie w grupach słowniczki ich gwary. Możecie go uzupełnić
współczesnymi odpowiednikami, znanymi z własnego doświadczenia.
Porównajcie efekty swojej pracy.
144