Page 146 - polski 7 cz 1
P. 146

1.   Wcześniej Zygier, a teraz... Powiedz, jaki sposób na rusyfikatorów wymyślili
                                                 uczniowie gimnazjum z utworu Melchiora Wańkowicza. Możesz wykorzystać
                                                 poniższą mapę myśli.




                                               Jakim problemom stawiali                   Jakie znaleźli rozwiązanie?
                                                 czoła młodzi Polacy?



                                                       powody


                                                                      Co narzucali zaborcy?




                                            2.   Dlaczego – twoim zdaniem – właśnie historia i geografia miały być
        Ilustracja umieszczona na okładce książ-  nauczane przez Rosjan?
        ki Melchiora Wańkowicza w symboliczny
        sposób prezentuje tytuł powieści. A ty   3.   Jakim nauczycielem był Bucefał? Spróbujcie ocenić profesora z punktu
        co rozumiesz pod pojęciem ziele na kra-  widzenia:
        terze? Jaką ilustrację na okładkę mógł-  a)   jego uczniów,
        byś zaproponować?                        b)   władz rosyjskich,
                                                 c)   dzisiejszej młodzieży.

                                            4.   Porównajcie trzynasto-, czternastolatków ze wspomnień Melchiora
                                                 Wańkowicza ze współczesną młodzieżą. Co was łączy, a co różni? Z czego
                                                 to wynika?


                                                   Młodzież ze wspomnień               Młodzież współczesna
                                                   Melchiora Wańkowicza







                                            5.   Przeczytany fragment ma cechy literatury o charakterze wspomnieniowym.

                                                 a)   Określ cechy narratora – zastanów się, w której osobie prowadzi
                                                     narrację, kim może być, co o tym świadczy.
                                                 b)   Wskaż przybliżony czas zdarzeń na podstawie informacji o narratorze.
                                                 c)   Co można powiedzieć o prawdopodobieństwie przedstawionych
                                                     wydarzeń, biorąc pod uwagę kwestie omówione w podpunktach a) i b)?
                                                 d)   Opracuj w zeszycie definicję literatury wspomnieniowej.


                                            6.   Naśladując zasadnicze cechy literatury o charakterze wspomnieniowym,
                                                 może nawet trochę samego Wańkowicza, opisz jeden dzień z życia twojej
                                                 szkoły lub klasy.


                                            7.   Jakim żargonem uczniowskim posługiwali się twoi rówieśnicy sprzed blisko
                                                 stu lat? Sporządźcie w grupach słowniczki ich gwary. Możecie go uzupełnić
                                                 współczesnymi odpowiednikami, znanymi z własnego doświadczenia.
                                                 Porównajcie efekty swojej pracy.

                                      144
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151