Page 142 - polski 7 cz 1
P. 142

4.8      Oni radzili sobie z zaborcami  (literatura wspomnieniowa)




        Podejmij temat                          z  Zastanów się przez chwilę i powiedz, na lekcjach których przedmiotów
                                                 szkolnych uczniowie w czasie zaborów byli szczególnie narażeni
                                                 na rusyfikację bądź germanizację. Uzasadnij swój wybór.
                                                z  Przeciwstawianie się wynaradawianiu nie należało do rzeczy prostych
                                                 i oczywistych. Wielu młodych i dorosłych nie potrafiło tego uczynić, dlatego
                                                 szczególnie godne odnotowania były wszelkie próby oporu. Podczas
                                                 czytania fragmentu powieści Melchiora Wańkowicza zwróć uwagę, co robili
                                                 w tym zakresie jej bohaterowie.




        Melchior Wańkowicz (1892–1974)              Melchior Wańkowicz
        – pisarz i publicysta; w latach 1939–1958   Ziele na kraterze
        przebywał na emigracji. Autor               (fragment)
        reportaży literackich (Na tropach
        Smętka, Monte Cassino, Westerplatte),   Przed samymi wakacjami wyszło rozporządzenie rosyjskie, że od następnego
        powieści i wspomnień (Szczenięce lata,   roku szkolnego wykład historii i geografii będzie się odbywać po rosyjsku.
        Ziele na kraterze).                 W pierwotnym statucie znajdowało się zdanie, że w prywatnych szkołach ję-
                                            zyk polski będzie wykładowym „z wyjątkiem języka rosyjskiego, historii i geo-
                                            grafii”, co było rozumiane w ten sposób, że tylko rosyjskiej historii i geografii
                                            będą nauczali Rosjanie. Odkuwający się z ustępstw rząd rosyjski wyinterpre-
                                            tował, że obowiązek wykładania po rosyjsku rozciąga się na wszelką historię
                                            i geografię.
                                               A więc najczulsze przedmioty – humaniora  – miały być wykładane w nie-
                                                                                      1
                                            nawistnym języku przez obcych ludzi. Łatwo sobie wyobrazić rozpacz spo-
                                            łeczeństwa  i  wściekłość  młodzieży.  Czas  na  to  obwieszczenie  wybrany  był
                                            sprytnie – młodzież już rozjeżdżała się na wakacje i nie zdążyłaby zorganizo-
                                            wać oporu. A zresztą taka była koniunktura , że opór byłby zdławiony i całe
                                                                                     2
        Melchior Wańkowicz                  polskie szkolnictwo unicestwione.
                                               Walka więc była przegrana. W naszej klasie jednak przeprowadziliśmy ją
                                            w sposób iście sztubacki .
                                                                  3
        1   humaniora – nauki humanistyczne,   Zajrzawszy do podręcznika Kariejewa, który od jesieni był zalecony jako
        nazwa używana w dawnych wiekach     rosyjski podręcznik historii, skonstatowałem , że pierwszym wykładem będą
                                                                                     4
        2   koniunktura – tu: sytuacja, warunki  odkrycia morskie Portugalczyków, a drugim – reformacja. Przewertowałem
                                                                 5
        3   sztubacki – uczniowski, niedojrzały,   ogromne dzieło Peshla  o tych właśnie odkryciach i kilka anegdotycznych,
        właściwy osobom młodym              przyczynkowych książek o reformacji. Wynotowałem dziesięciorzędne szcze-
        4   skonstatować – zauważyć, stwier-  góły drobne jak pchły. [...]
                                                                                         6
        dzić, ustalić jakiś fakt               Ostatecznie, jak się potem okazało, Bucefał  był nieszkodliwy i jedyne,
        5   Peshla – czyt. peszla           czego pragnął, to żeby on mógł sobie mruczeć na katedrze, a my żebyśmy
                                            sobie czynili w czasie lekcji, co nam się podoba, z jednym warunkiem, aby
        6   Bucefał – imię słynnego konia Alek-
        sandra Wielkiego; tu: przezwisko na-  to nie było czynione aż tak głośno, żeby ściągać zewnętrzną interwencję dy-
        dane przez uczniów nauczycielowi    rektora. [...]

                                      140
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147