Page 38 - polski 7 cz 1
P. 38

Podsumowanie działu 1





        Czy pamiętasz?


           fraszka        puenta        modlitwa        apostrofa        rym        archaizm        liryka        podmiot liryczny        adresat liryczny
          synonim      język ogólny      gwara środowiskowa      treść i zakres wyrazu      wyrazy o znaczeniu ogólnym i szczegółowym



             Przeczytaj zbiór przysłów Franciszka Karpińskiego i wykonaj w zeszycie związane z nim polecenia.

            Franciszek Karpiński
            Reguły dla gospodarzów domu

            Przysłowie niesie: jaki pan i słudzy tacy.            Nie polegaj ze wszystkiem na innych posłudze,
            Gospodarz ma dać przykład do cnoty i pracy.           Ile można sam dojrzyj; ślepe oczy cudze. [...]

            Lenistwo traci, praca zyskuje ostrożna.               Dziś napraw, co potrzeba koniecznie naprawić;
            Nie odkładaj na jutro, co dziś zrobić można.          Jutro może taż praca w dwójnasób zabawić. [...]


            Dla każdej rzeczy miejsce naznaczyć należy,           Nie umiesz czego zrobić, lepiej szukać rady,
            Uważaj, czy każda rzecz na swem miejscu leży. [...]   Niż ze szkodą popełnić w twej robocie wady. [...]

            Przewiduj, zapobiegaj, byś straty nie miewał;         Gospodarz długo śpiący zrobi zbioru mało,
            Głupi mówi po szkodzie: „Jam się nie spodziewał!”     Spał dosyć, gdy siedm godzin spanie mu zabrało.
            [...]


            Masz się zawsze do robót gruntownych sposobić,
            Nie dosyć to jest zrobić, ale dobrze zrobić.

            1.   Określ, kim są nadawca i odbiorca w przysłowiach Franciszka Karpińskiego.

            2.   Które przysłowie najtrafniej oddaje treść „Reguł dla gospodarzów domu”? Wskaż właściwą odpowiedź,
                 a następnie uzasadnij swój wybór.
                 a)   Pańskie oko konia tuczy.                         c)   Robota nie zając, to nie ucieknie.
                 b)   Harujesz, harujesz, umrzesz i nie skosztujesz.   d)   Biednemu zawsze wiatr w oczy wieje.

            3.   Wskaż w tekście archaizmy. Spróbuj „przetłumaczyć” wybrane fragmenty na dzisiejszą polszczyznę.

            4.   Nazwij rymy występujące w przysłowiach Franciszka Karpińskiego.
            5.   Zmień tytuł cyklu, zastępując wyrazy reguły i gospodarz odpowiednimi synonimami.

            6.   Uporządkuj podane rzeczowniki w kolejności od wyrazu o najszerszym zakresie znaczeniowym do wyrazu
                 o zakresie najwęższym. Następnie podkreśl słowa o najbardziej ogólnym znaczeniu.
                 sznycel, laryngolog, ssak, terier, kotlet, danie, zawód, pies, lekarz

            7.   Napisz opowiadanie z dialogiem, w którym przedstawisz ciekawe wydarzenie z życia twojej szkoły.
                 Użyj co najmniej 5 wyrazów z gwary uczniowskiej. Pamiętaj o poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej.

                                       36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43