Page 41 - polski 7 cz 1
P. 41
1. Jak „żyje” czas w wierszu Adama Ziemianina? Wskaż sformułowania osoby mówiącej obrazujące upływ czasu.
Ustal, które z nich mają charakter metafor, a które – można uznać za dosłowne.
2. Omówcie środki stylistyczne, za pomocą których poeta zobrazował rodzinę. Wskażcie słowa kluczowe.
Przyjrzyjcie się zestawowi zdjęć pochodzących z rodzinnych albumów. Porozmawiajcie o tym, dlaczego ludzie tworzą rodzinne
albumy. Zastanówcie się, w jaki inny sposób można zachować pamięć o przodkach.
3. Przeanalizuj budowę wypowiedzi lirycznej. Zapoznaj się z definicją wiersza Wiersz wolny – wiersz o nieregularnej
wolnego i ustal, czy utwór Adama Ziemianina można uznać za taki wiersz. budowie, cechujący się różną liczbą
a) Jak zbudowane są wersy? sylab w wersach, brakiem regularnych
b) Czy w wierszu pojawiają się rymy i czy tworzą jakiś powtarzalny układ? strof, często nietypowym układem
c) Jaki efekt daje brak znaków interpunkcyjnych w wierszu? graficznym. Każdy wiersz wolny
ma swój własny rytm, nie podlega
4. Podzielcie się na kilkuosobowe zespoły. Niech każda z osób w grupie natomiast żadnym ustalonym z góry
zaproponuje własny sposób czytania wiersza Adama Ziemianina, zgodnie regułom.
z intuicją. Porozmawiajcie o tym, co sprzyja indywidualnej interpretacji
głosowej tekstu.
5. Przygotuj komiks na temat ciekawego wydarzenia z życia swojej rodziny.
Jeśli potrafisz obsługiwać programy graficzne, możesz wykorzystać
zdjęcia rodzinne, do których ułożysz dialogi między znajdującymi się
na nich osobami. Poszukaj w internecie innych piosenek,
których autorem słów jest Adam Zie-
6. Powiedz, jak rozumiesz słowa z wersów 7–9. Do czego się odnoszą? mianin.
39