Page 42 - polski 7 cz 1
P. 42
7. „...jak w każdym polskim albumie/ ktoś zabity przez Niemców” – pisze
Adam Ziemianin. Inny polski poeta współczesny, Ernest Bryll, dodaje:
„W każdej rodzinie paru rozstrzelanych,/ ktoś przy pniu szubienicy…”.
Czy te stwierdzenia dotyczą także twojej rodziny? Jeśli tak, zredaguj notkę
biograficzną o rodzinnym bohaterze lub napisz o nim opowiadanie do
rodzinnej kroniki.
Zdjęcie zamieszczone obok
przedstawia uczestników powstania
warszawskiego z 1944 r. – żołnierzy
Batalionu „Czata 49”. Dowiedz się, czy
twój przodek brał udział w którymś
z powstań narodowych.
Sprawiedliwy wśród Narodów Świata
– taki tytuł otrzymują ludzie, którzy
z narażeniem życia ratowali Żydów
przed Niemcami podczas drugiej wojny
światowej. W Izraelu, na terenie Instytutu
Pamięci Męczenników i Bohaterów
Holocaustu (czyt. holokaustu) Yad
Vashem (ang. Yad Vashem – The World
Holocaust Remembrance Center,
czyt. jad waszem – de łord holokaust
rimembrens senter), rosną drzewa
upamiętniające te osoby. Odszukaj
w dostępnych ci źródłach nazwiska
kilku z nich.
8. Stwórz plakat na temat: „Poznajcie historię mojej rodziny – a poznacie
ciekawe momenty historii Polski”. Wykonaj go np. metodą kolażu, czyli
Ciekawe! formowania kompozycji z różnych materiałów i tworzyw, wykorzystując
fotografie z rodzinnego albumu lub ich kopie, wycinki z gazet, rysunki,
Pomocne w szukaniu wiadomości o ro- hasłowe napisy itp. Gotowy plakat przedstaw w klasie.
dzinie, a szczególnie o nieżyjących już
bliskich, mogą okazać się specjalne 9. Wybierz z rodzinnego albumu fotografię, którą najbardziej cenisz. Opisz ją,
bazy internetowe zawierające informa- uzupełniając wypowiedź informacjami o historii ludzi, miejsc i przedmiotów
cje o przodkach. na niej przedstawionych.
40