Page 73 - polski 7 cz 1
P. 73

Dojechaliśmy nad ranem i od razu nasza wychowawczyni postanowiła zobaczyć góry,
          więc pogoniła nas nad Dunajec. Wszyscy strasznie ziewaliśmy i tylko Maja szła obok
          wychowawczyni, zachwycając się widokami...
             Wycieczka trwa długo, więc nie zmieścilibyśmy dokładnego sprawozdania
          z całości. Niech nam wystarczy fragment. Co w nim mamy? Opis kolejnych
          wydarzeń: na początku był to wyjazd, zabawy w pociągu, a potem wycieczka
          nad Dunajec. Ale w tym fragmencie ukryły się też dokładniejsze informa-
          cje. Nie mamy wprawdzie oficjalnej prezentacji, nikt tu nie mówi: nazywam
          się..., ale mimo to znamy już kilkoro bohaterów (Gruby, Mańka, Maja, no
          i sam narrator). Dowiadujemy się też sporo o całej klasie, która najpierw roz-
          rabia w pociągu, a potem ziewa na wycieczce. Znajdujemy również pierw-
          sze informacje o samych Pieninach, które leżą nad Dunajcem. Co jeszcze?    Znaczek pocztowy z wizerunkiem
                                                                                     Aleksandra Fredry
          Mamy porządek chronologiczny. Autor nie gubi się jednak w przytaczaniu
          bardzo szczegółowych informacji – nie wspomniał o godzinach, o tym, z kim
          jechał w przedziale i ile przedziałów zajmowała klasa, kto poza nauczycielką
          opiekował się nimi i ile kanapek dostał na drogę. Zwraca uwagę tylko na to,
          co dla niego jest najważniejsze – na bardzo wesołą podróż. Sprawozdanie nie
          powinno opisywać dokładnie wszystkiego, bo czytelnik pogubi się. Ma być
          dokładne, ale zawierać tylko to, co najważniejsze.

          Sprawozdanie drugie: „Idziemy do teatru”

          Dwa tygodnie temu wybraliśmy się z klasą do teatru na przedstawienie na podstawie
          „Zemsty” Aleksandra Fredry. Przyznaję, że po raz pierwszy byłem w tak pięknym teatrze.
          Na szczęście przyszliśmy trochę za wcześnie, więc mogłem dokładnie obejrzeć portrety
          słynnych aktorów i zdjęcia z różnych spektakli.

                         M. Giedrojć, „Victor” nr 9/2000 (stała rubryka Szkolne formy wypowiedzi)



          1.   Podzielcie się na trzy zespoły – każdy z nich, na podstawie lektury, ustali
              i opracuje na plakacie mapkę według podanego schematu.



                               Co to jest sprawozdanie?
                 WOZDANIE      Po co piszemy sprawozdanie?
                               Napiszcie zwięzłą defi nicję tego terminu.




                               Określcie cel. Weźcie pod uwagę intencje
                               autora oraz oczekiwania czytelnika (odbiorcy).

                 SPRA          Jakie „dwie twarze” ma sprawozdanie?
                               Nazwijcie je i dokonajcie ich krótkiej
                               charakterystyki, wymieniając najważniejsze
                               składniki i typowe cechy.
                                                                                     Afisz teatralny Zemsty Aleksandra
                                                                                      Fredry z 1933 r.

                                                                                   71
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78