Page 78 - polski 7 cz 1
P. 78
3.1 Człowiek w świecie dźwięków (głoska a litera, rodzaje głosek)
Podejmij temat z Dopasuj podane terminy muzyczne do odpowiednich rodzajów muzyki.
MUZYKA POWAŻNA MUZYKA ROZRYWKOWA
Obejrzyj zdjęcia z dwóch koncertów:
muzyki poważnej (po lewej) i muzyki roz-
rywkowej (po prawej). Powiedz, jaki cha-
rakter mają te wydarzenia i jakie zasady
zachowania na nich obowiązują.
FUGA, ROCK, POP, SONATA, TECHNO, SYMFONIA, BLUES, OPERA
z Jak myślisz, dlaczego ludzie słuchają muzyki? Dokończ zdania.
Dodam jeszcze,
Po pierwsze... Po drugie... W końcu...
że...
z Przeczytaj fragment artykułu prasowego. Zwróć uwagę na to, jaki wpływ
na człowieka ma muzyka.
Rafał Krzysztof Ohme, Katarzyna Łopaciuk
1 University of California (czyt. uniwersiti
of kalifornia) Muzyka manipuluje naszym mózgiem
2 Wolfgang Amadeusz Mozart (czyt. mo-
cart, 1756–1791) – austriacki kompozytor [...] Pasmo zachwytów nad pozamuzyczną rolą muzyki w życiu człowieka roz-
poczęło się w 1993 r., kiedy trzej naukowcy z University of California odkryli
1
3 sonata – utwór muzyczny przeznaczo- 2 3
ny na instrument tzw. efekt Mozarta . Jak udowodnili, zaledwie 10-minutowy fragment sonaty
tego kompozytora może przyczynić się do (kilkuminutowego co prawda, ale
4 skala IQ (czyt. aj kju, ang. skrót od in-
telligence quotient, czyt. intelidżyns kło- jednak) wzrostu umiejętności rozumowania czasoprzestrzennego. W przeło-
4
5
szynt – iloraz inteligencji) – skala służą- żeniu na skalę IQ jest to różnica 8–9 punktów. Po tak spektakularnym rezul-
ca określaniu wyniku testu inteligencji tacie (choć nie zawsze potwierdzanym w następnych badaniach) w mediach
badanej osoby zaczęły pojawiać się kolejne głosy o tym, jak ważnym aspektem w wychowa-
5 spektakularny – efektowny, robiący niu dziecka i kształtowaniu jego umiejętności poznawczych i emocjonalnych
wrażenie jest muzyka. [...]
76