Page 78 - polski 7 cz 1
P. 78

3.1      Człowiek w świecie dźwięków  (głoska a litera, rodzaje głosek)




        Podejmij temat                          z  Dopasuj podane terminy muzyczne do odpowiednich rodzajów muzyki.




                                                     MUZYKA POWAŻNA                    MUZYKA ROZRYWKOWA










        Obejrzyj zdjęcia z dwóch koncertów:
        muzyki poważnej (po lewej) i muzyki roz-
        rywkowej (po prawej). Powiedz, jaki cha-
        rakter mają te wydarzenia i jakie zasady
        zachowania na nich obowiązują.

                                                 FUGA, ROCK, POP, SONATA, TECHNO, SYMFONIA, BLUES, OPERA
                                                z  Jak myślisz, dlaczego ludzie słuchają muzyki? Dokończ zdania.




                                                                                   Dodam jeszcze,
                                               Po pierwsze...     Po drugie...                         W końcu...
                                                                                       że...



                                                z  Przeczytaj fragment artykułu prasowego. Zwróć uwagę na to, jaki wpływ
                                                 na człowieka ma muzyka.




                                            Rafał Krzysztof Ohme, Katarzyna Łopaciuk
        1   University of California (czyt. uniwersiti
        of kalifornia)                      Muzyka manipuluje naszym mózgiem
        2   Wolfgang Amadeusz Mozart (czyt. mo-
        cart, 1756–1791) – austriacki kompozytor  [...] Pasmo zachwytów nad pozamuzyczną rolą muzyki w życiu człowieka roz-
                                            poczęło się w 1993 r., kiedy trzej naukowcy z University of California  odkryli
                                                                                                           1
        3   sonata – utwór muzyczny przeznaczo-              2                                                    3
        ny na instrument                    tzw. efekt Mozarta . Jak udowodnili, zaledwie 10-minutowy fragment sonaty
                                            tego kompozytora może przyczynić się do (kilkuminutowego co prawda, ale
        4   skala IQ (czyt. aj kju, ang. skrót od in-
        telligence quotient, czyt. intelidżyns kło-  jednak) wzrostu umiejętności rozumowania czasoprzestrzennego. W przeło-
                                                            4
                                                                                                            5
        szynt – iloraz inteligencji) – skala służą-  żeniu na skalę IQ  jest to różnica 8–9 punktów. Po tak spektakularnym  rezul-
        ca określaniu wyniku testu inteligencji   tacie (choć nie zawsze potwierdzanym w następnych badaniach) w mediach
        badanej osoby                       zaczęły pojawiać się kolejne głosy o tym, jak ważnym aspektem w wychowa-
        5   spektakularny – efektowny, robiący   niu dziecka i kształtowaniu jego umiejętności poznawczych i emocjonalnych
        wrażenie                            jest muzyka. [...]

                                       76
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83