Page 74 - polski 7 cz 1
P. 74

2.   Przedstawcie i omówcie swoje plakaty na forum klasy. Pozostawcie je w sali
                                                 na jakiś czas w widocznym miejscu – powróćcie do nich, wykonując kolejne
        Sprawozdania mogą być również... fi-     zadania.
        nansowe, budżetowe, kwartalne, rocz-
        ne – sprawdź np. w internecie, jakiego   3.   Ustalcie, czym różniły się informacje zapisane przez was na początku
        rodzaju sprawozdania piszą pracow-       lekcji od mapy sporządzonej na podstawie tekstu Małgorzaty Giedrojć.
                                                 Czego nowego dowiedzieliście się na temat tej formy wypowiedzi?
        nicy różnych instytucji lub organizacji.
        Podziel się ciekawostkami na ten temat   4.   Porozmawiajcie o tym, czy warto korzystać z poradników zamieszczanych
        z koleżankami i kolegami w klasie.       w różnych młodzieżowych czasopismach lub na portalach internetowych.
                                                 Jak często korzystacie z tych źródeł informacji? Czy wiedza w nich zawarta
                                                 przydaje się w szkole?


                                            5.   Na podstawie wskazówek oraz przykładowych fragmentów z tekstu
                                                 Małgorzaty Giedrojć napisz sprawozdanie z ważnego wydarzenia z życia
                                                 twojej rodziny (np.: wspólne święta, wakacyjny wyjazd, uroczystość,
                                                 spotkanie rodzinne).
                                            6.   Sprawozdanie z takich wydarzeń, jak wyjście do teatru, kina, na wystawę
                                                 czy też lektura ciekawej książki powinno zawierać nie tylko informacje
                                                 o okolicznościach tego wydarzenia, ale także o samym dziele. Przeczytaj
                                                 wiadomości z części Krok po kroku i napisz sprawozdanie z ostatnio
                                                 przeczytanej książki, obejrzanego filmu lub przedstawienia teatralnego.




        Krok po kroku


        Sprawozdanie z lektury, filmu, przedstawienia teatralnego


         1   We wstępie możesz poinformować, dlaczego sięgasz po daną książkę lub wybierasz się na film czy przedstawienie
             teatralne. Następnie podaj najważniejsze informacje o dziele:
             •   tytuł, autor, rok powstania utworu, tematyka – w przypadku książki;
             •   tytuł, autor sztuki teatralnej lub scenariusza filmu, reżyser, rok powstania, aktorzy odgrywający główne role, tema-
                 tyka dzieła – w przypadku filmu lub przedstawienia.

         2   W rozwinięciu streść krótko utwór – podaj czas i miejsce akcji, głównych bohaterów, przedstaw najważniejsze wydarze-
             nia. Następnie napisz o tym, jak dzieło zostało zrealizowane – zwróć uwagę na:
             •   język utworu literackiego – rodzaj narracji, słownictwo charakterystyczne dla narratora lub bohaterów;
             •   scenografię, rekwizyty, kostiumy, muzykę, ewentualne efekty specjalne – zastosowane w filmie lub przedstawieniu.


         3   W zakończeniu wyraź swoje zdanie o dziele, krótko je uzasadniając – możesz ocenić np.: tempo akcji, kreację bohaterów,
             grę aktorów w filmie lub teatrze, scenografię, muzykę. Zwróć uwagę na wartość poznawczą dzieła. Napisz, co ci się najbar-
             dziej podobało, a co się twórcom, według ciebie, nie udało. Czy warto polecić ten utwór innym czytelnikom lub widzom?

        Pomocne słownictwo:  żywe tempo akcji, nieoczekiwane zwroty akcji, akcja dynamiczna, trzymająca w napięciu, przewi-
        dywalna, nieciekawa, monotonna, gra aktorów fascynująca, wspaniała, przeciętna, aktor świetnie wczuł się w swoją rolę,
        dostarczył widzom niezapomnianych wzruszeń, nie pasował do roli, scenografia bogata w szczegóły, oryginalna, oddająca
        realia epoki, uboga, surowa, muzyka odpowiednio dobrana do określonych scen, nastrojowa, dynamiczna, budująca napięcie,
        efekty specjalne zaskakujące, świetnie przygotowane, imponujące,  zapadające w pamięć, nudne, prymitywne, nieudane.

                                       72
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79