Page 74 - polski 7 cz 1
P. 74
2. Przedstawcie i omówcie swoje plakaty na forum klasy. Pozostawcie je w sali
na jakiś czas w widocznym miejscu – powróćcie do nich, wykonując kolejne
Sprawozdania mogą być również... fi- zadania.
nansowe, budżetowe, kwartalne, rocz-
ne – sprawdź np. w internecie, jakiego 3. Ustalcie, czym różniły się informacje zapisane przez was na początku
rodzaju sprawozdania piszą pracow- lekcji od mapy sporządzonej na podstawie tekstu Małgorzaty Giedrojć.
Czego nowego dowiedzieliście się na temat tej formy wypowiedzi?
nicy różnych instytucji lub organizacji.
Podziel się ciekawostkami na ten temat 4. Porozmawiajcie o tym, czy warto korzystać z poradników zamieszczanych
z koleżankami i kolegami w klasie. w różnych młodzieżowych czasopismach lub na portalach internetowych.
Jak często korzystacie z tych źródeł informacji? Czy wiedza w nich zawarta
przydaje się w szkole?
5. Na podstawie wskazówek oraz przykładowych fragmentów z tekstu
Małgorzaty Giedrojć napisz sprawozdanie z ważnego wydarzenia z życia
twojej rodziny (np.: wspólne święta, wakacyjny wyjazd, uroczystość,
spotkanie rodzinne).
6. Sprawozdanie z takich wydarzeń, jak wyjście do teatru, kina, na wystawę
czy też lektura ciekawej książki powinno zawierać nie tylko informacje
o okolicznościach tego wydarzenia, ale także o samym dziele. Przeczytaj
wiadomości z części Krok po kroku i napisz sprawozdanie z ostatnio
przeczytanej książki, obejrzanego filmu lub przedstawienia teatralnego.
Krok po kroku
Sprawozdanie z lektury, filmu, przedstawienia teatralnego
1 We wstępie możesz poinformować, dlaczego sięgasz po daną książkę lub wybierasz się na film czy przedstawienie
teatralne. Następnie podaj najważniejsze informacje o dziele:
• tytuł, autor, rok powstania utworu, tematyka – w przypadku książki;
• tytuł, autor sztuki teatralnej lub scenariusza filmu, reżyser, rok powstania, aktorzy odgrywający główne role, tema-
tyka dzieła – w przypadku filmu lub przedstawienia.
2 W rozwinięciu streść krótko utwór – podaj czas i miejsce akcji, głównych bohaterów, przedstaw najważniejsze wydarze-
nia. Następnie napisz o tym, jak dzieło zostało zrealizowane – zwróć uwagę na:
• język utworu literackiego – rodzaj narracji, słownictwo charakterystyczne dla narratora lub bohaterów;
• scenografię, rekwizyty, kostiumy, muzykę, ewentualne efekty specjalne – zastosowane w filmie lub przedstawieniu.
3 W zakończeniu wyraź swoje zdanie o dziele, krótko je uzasadniając – możesz ocenić np.: tempo akcji, kreację bohaterów,
grę aktorów w filmie lub teatrze, scenografię, muzykę. Zwróć uwagę na wartość poznawczą dzieła. Napisz, co ci się najbar-
dziej podobało, a co się twórcom, według ciebie, nie udało. Czy warto polecić ten utwór innym czytelnikom lub widzom?
Pomocne słownictwo: żywe tempo akcji, nieoczekiwane zwroty akcji, akcja dynamiczna, trzymająca w napięciu, przewi-
dywalna, nieciekawa, monotonna, gra aktorów fascynująca, wspaniała, przeciętna, aktor świetnie wczuł się w swoją rolę,
dostarczył widzom niezapomnianych wzruszeń, nie pasował do roli, scenografia bogata w szczegóły, oryginalna, oddająca
realia epoki, uboga, surowa, muzyka odpowiednio dobrana do określonych scen, nastrojowa, dynamiczna, budująca napięcie,
efekty specjalne zaskakujące, świetnie przygotowane, imponujące, zapadające w pamięć, nudne, prymitywne, nieudane.
72