Page 79 - polski 7 cz 1
P. 79
W ostatnich tygodniach pojawiło się naukowe doniesienie o zbawiennym 6 Ludwig van Bethoveen (czyt. ludwik
6
wpływie muzyki na nasz układ krążenia. Otóż IX symfonia Beethovena , wan betowen, 1770–1827) – niemiecki
169 kantata Bacha oraz arie , takie jak „Nessun dorma” [tłum. niech nikt nie kompozytor i pianista
8
9
7
śpi] Pucciniego z opery „Turandot” oraz „Libiamo nei lieti calici (czyt. ka- 7 kantata – utwór wokalno-instrumen-
10
liczi)” [tłum. Pijmy więc na chwałę miłości] Verdiego z „La Traviaty (czyt. talny w nastroju uroczystym
11
trawiaty)”, wpływają na częstotliwość oddychania, aktywność serca i ciśnienie 8 Jan Sebastian Bach (1685–1750) –
krwi. Niektóre fragmenty grane głośniej pobudzały organizm, a inne, grane niemiecki kompozytor i organista
coraz ciszej, obniżały ciśnienie krwi i relaksowały. Być może już wkrótce leka- 9 aria – pieśń solowa wykonywana
rze zaczną nam zapisywać nie tylko pigułki, ale i pliki muzyczne. z akompaniamentem instrumental-
Nic dziwnego, że gdy tylko magiczne właściwości muzyki dostrzegli prak- nym, zwykle część większego dzieła
muzycznego np. opery, czyli przedsta-
tycy, szybko wkroczyła ona do świata marketingu , zyskując status ważnego wienia, w którym muzyka współdziała
12
narzędzia budowania marki i kształtowania zachowań konsumenckich . Ale z akcją dramatyczną
14
13
czy faktycznie muzyka, którą słyszymy podczas sobotnich zakupów w tłocz- 10 Giaccomo Puccini (czyt. dżiakomo
nym hipermarkecie, może mieć na nas wpływ? Okazuje się, że tak. puczini, 1858–1924) – włoski kompozy-
Utwory szybkie mogą znacznie skrócić czas naszej wizyty w sklepie – cho- tor operowy
dzimy wtedy szybciej, szybciej też zapełniamy koszyk z zakupami . Muzyka 11 Giuseppe Verdi (czyt. dżuzeppe wer-
15
wolna może stać się prawdziwym wrogiem naszego portfela. To właśnie przy di, 1813–1901) – włoski kompozytor ope-
akompaniamencie spokojnych dźwięków skłonni jesteśmy wydawać więcej [...]. rowy
Muzyka jest obecna niemal w każdej reklamie telewizyjnej i radiowej. [...] 12 marketing – działania mające na celu
Czasami mogłoby się wydawać, że muzyka w reklamie telewizyjnej nie ma poznanie potrzeb kupujących, ustalenie
większego znaczenia, bo to przecież sposób ukazania marki lub produktu po- wielkości produkcji oraz metod sprze-
winien być najważniejszy. Kiedy twórcy reklam pracują nad doborem muzyki, daży i reklamy towarów
często okazuje się, że ścieżka dźwiękowa, która intuicyjnie wydawała się im 13 budować markę – sformułowanie
pasująca, wpływa na odbiór reklamy negatywnie. Prawdziwą sztuką jest więc oznaczające działania mające na celu
stworzenie takiego wizerunku np. firmy,
znaleźć taki podkład muzyczny, który nastawi odbiorcę pozytywnie do rekla- aby była ona rozpoznawana i lubiana
my. I to wcale nie musi być znany przebój, za który trzeba zapłacić fortunę. przez klientów
Na przykład wystarczy śpiew ptaków. Jest to bodziec niezbyt często wyko- 14 zachowania konsumenckie – zacho-
rzystywany w reklamie. [...] Jak się okazało, śpiew ptaków działa na organizm wania kupujących, czyli nabywców to-
pobudzająco [...]. Czyżby była to jedna z przyczyn, dla których tak chętnie warów
spacerujemy po lesie? 15 koszyk z zakupami – wyrażeniem tym
określa się także pojęcie wykorzystywa-
„Polityka” 9 września 2009
ne do badań statystycznych, np. zmian
w cenach różnych dóbr na przestrzeni
1. Do czego, zdaniem autorów artykułu oraz naukowców, można wykorzystać
muzykę? Jakim celom może służyć? jakiegoś czasu, oznacza typowe pro-
dukty (także usługi) nabywane przez
2. Powiedz, jaką inną rolę niż wskazana w przytoczonym artykule może przeciętne gospodarstwo domowe
odgrywać muzyka w życiu ludzi.
3. Podaj przykłady utworów, które mają szczególne znaczenie dla określonych
grup ludzi, np. dla twoich rówieśników, dla uczniów z twojej szkoły, a nawet
dla całego narodu.
4. Przygotuj kartkę papieru A4, kredki lub farby oraz nagranie jednego ze Poszukaj więcej informacji o wspo-
wspomnianych w drugim akapicie artykułu dzieł muzycznych. Następnie mnianych w artykule kompozytorach.
wysłuchaj wybranego utworu i w tym samym czasie spróbuj stworzyć W miarę możliwości posłuchaj utwo-
ilustrację tego dzieła. Opowiedz o swoich wrażeniach. rów, o których mowa w tekście.
77