Page 166 - polski 7 cz 2
P. 166

– A jesienią, gdy chmurki i humorki?
                                            – Nawet wtedy, gdy gubisz parasolki.
        Utwór pt.  Rozmowa liryczna powstał   – A gdy zima posrebrzy ramy okien?
        w 1950 r. w leśniczówce w Praniu na
        Mazurach, gdzie obecnie znajduje się   – Zimą kocham cię jak wesoły ogień.
        muzeum Konstantego Ildefonsa Gał-   Blisko przy twoim sercu. Koło niego.
        czyńskiego.                         A za oknami śnieg. Wrony na śniegu.


                                            1.   Przeczytaj kilka najważniejszych informacji na temat użycia cudzysłowu.
                                                 Postaraj się zapamiętać jak najwięcej zasad pisowni.
                                                1.  Cudzysłów najczęściej oznacza się następująco: „ ”.
                                                2.  Użycie cudzysłowu.
                                                   a)    Cudzysłów stosuj:
                                                       •  wprowadzając tytuły utworów, np.: Wczoraj byliśmy na fanta-
                                                           stycznej inscenizacji „Balladyny”;
                                                       •  podając fragmenty cytowanych tekstów, np.: Już sam Kocha-
        Wnętrze leśniczówki w Praniu
        (obecnie Muzeum Konstantego                        nowski pisał: „Szlachetne zdrowie…” (UWAGA: Jeżeli cytowany
        Ildefonsa Gałczyńskiego)                           tekst wyróżniony jest inną czcionką, nie trzeba ujmować go
                                                           w cudzysłów);
                                                       •  podczas  wyodrębniania  niektórych  nazw  własnych:  prze-
                                                           zwisk,  pseudonimów,  kryptonimów,  organizacji,  jednostek
                                                           wojskowych itp., np.: Oddział „Grom” wyruszył na akcję odbicia
                                                           zakładników;
                                                       •  do wyodrębniania nazw firmowych, jeśli występują na koń-
                                                           cu wielowyrazowych konstrukcji opisowych, np.: autobus marki
                                                           „Autosan”, chłodziarka marki „Amica”;
                                                       •  aby podkreślić ironiczne użycie jakiegoś wyrazu (np. w zna-
                                                           czeniu przeciwnym do utrwalonego w języku), np.: Ten „cud
                                                           techniki” okazał się starym, zdezelowanym trabantem.
                                                   b)    W cudzysłów nie ujmuj:
                                                       •  wyrazów  użytych  przenośnie  lub  w  znaczeniu  potocznym,
                                                           np.: Policjant wlepił kierowcy mandat bez wahania;
                                                       •  związków frazeologicznych w zdaniach, np.: Dziewczyna spie-
                                                           kła raka i wyszła.
                                                3.  Cudzysłów w połączeniu z innymi znakami interpunkcyjnymi.
                                                   3.1. Jeśli po cytacie ujętym w cudzysłów należy postawić kropkę lub
                                                przecinek, stawiaj je zawsze po cudzysłowie zamykającym, nie przed nim,
                                                np.: Dyskusję zakończył słowami: „Ja i tak pozostanę przy swoim stanowisku”.
                                                   3.2. Znak zapytania stawiaj przed cudzysłowem zamykającym, jeśli
                                                odnosi się on do treści wyrażenia zawartego w obrębie cudzysłowu, np.:
        Wiele osób używa niepoprawnych form     Delikatnie i cicho zapytała: „Dlaczego?”. Jeżeli natomiast dotyczy całego zda-
        wyrazu  cudzysłów. Znajdź informacje    nia, stawiaj go po cudzysłowie zamykającym, np.: Czy słowa te pochodzą
        na temat deklinacji, czyli odmiany przez   z bajki Mickiewicza: „Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie”?
        przypadki tego słowa. Możesz skorzy-
        stać ze słownika języka polskiego.    Na podstawie: Piotr Zbróg, Słownik ortograficzny współczesnej polszczyzny, Kielce 2002.

                                      164
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171