Page 167 - polski 7 cz 2
P. 167

2.   Wybierz dowolny fragment Rozmowy lirycznej i przekształć wiersz tak,
              by użyć cudzysłowu, pamiętaj o zasadach pisowni.


          3.   Wskaż zdanie, w którym cudzysłów został błędnie użyty.
              Kupił jej w prezencie bransoletkę marki „Opal”.
              „Zamurowało” go jej wyznanie i „nabrał wody w usta”.
              W końcu powiedział: „Zamurowało mnie i nabrałem wody w usta”.

          4.   Przepisz podane zdania i postaw kropkę lub przecinek we właściwych
              miejscach.
              Uciekając krzyczeli: „Jeszcze tu wrócimy!”
              Myślę, że warto zapytać: „Czy uczniowie mają kłopoty z użyciem
              cudzysłowu?”


          5.   Powiedz, w jakim celu sformułowano zasady użycia cudzysłowu.

          6.   Użyj we właściwej formie wyrazu podanego w nawiasie.
              Powinieneś tu użyć (cudzysłów) ..... .
              Zapomniałem o (cudzysłów) ..... w zdaniu złożonym.                      Konstanty Ildefons Gałczyński
              Zapisz to zdanie w (cudzysłów) ..... .                                 z żoną Natalią Gałczyńską


          7.   Napisz krótki apel skierowany do koleżanek i kolegów dotyczący
              przestrzegania zasad interpunkcji podczas pisania tekstów.
                                                                                     Jak myślisz, o czym mogą rozmawiać
          8.   Przytocz w cudzysłowie wyznania uczuć charakterystyczne dla twoich    przedstawione na zdjęciu postacie? Czy
              rówieśników. Zwróć uwagę na właściwe użycie cudzysłowu i znaku         można utożsamiać je z bohaterami wier-
              kończącego przytoczony tekst.                                          sza pt. Rozmowa liryczna?

          9.   Napisz ogłoszenie o sprzedaży bardzo poczytnej wśród młodzieży książki
              o miłosnych problemach nastolatków.
          10.  Przepisz do zeszytu zdania, poprawnie wstawiając brakujące znaki
              interpunkcyjne.



            Wolno szaleć młodzieży [...] – tymi słowami zaczyna się Świat zepsuty Krasickiego.





                          Wtedy matka zawołała: Chodź tu natychmiast




                 Podał jej lody marki Alga i zaproponował A może seans w kinie Paryż.





                          Podszedł i zapytał Pójdziesz ze mną na spacer






                                                                                   165
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172