Page 167 - polski 7 cz 2
P. 167
2. Wybierz dowolny fragment Rozmowy lirycznej i przekształć wiersz tak,
by użyć cudzysłowu, pamiętaj o zasadach pisowni.
3. Wskaż zdanie, w którym cudzysłów został błędnie użyty.
Kupił jej w prezencie bransoletkę marki „Opal”.
„Zamurowało” go jej wyznanie i „nabrał wody w usta”.
W końcu powiedział: „Zamurowało mnie i nabrałem wody w usta”.
4. Przepisz podane zdania i postaw kropkę lub przecinek we właściwych
miejscach.
Uciekając krzyczeli: „Jeszcze tu wrócimy!”
Myślę, że warto zapytać: „Czy uczniowie mają kłopoty z użyciem
cudzysłowu?”
5. Powiedz, w jakim celu sformułowano zasady użycia cudzysłowu.
6. Użyj we właściwej formie wyrazu podanego w nawiasie.
Powinieneś tu użyć (cudzysłów) ..... .
Zapomniałem o (cudzysłów) ..... w zdaniu złożonym. Konstanty Ildefons Gałczyński
Zapisz to zdanie w (cudzysłów) ..... . z żoną Natalią Gałczyńską
7. Napisz krótki apel skierowany do koleżanek i kolegów dotyczący
przestrzegania zasad interpunkcji podczas pisania tekstów.
Jak myślisz, o czym mogą rozmawiać
8. Przytocz w cudzysłowie wyznania uczuć charakterystyczne dla twoich przedstawione na zdjęciu postacie? Czy
rówieśników. Zwróć uwagę na właściwe użycie cudzysłowu i znaku można utożsamiać je z bohaterami wier-
kończącego przytoczony tekst. sza pt. Rozmowa liryczna?
9. Napisz ogłoszenie o sprzedaży bardzo poczytnej wśród młodzieży książki
o miłosnych problemach nastolatków.
10. Przepisz do zeszytu zdania, poprawnie wstawiając brakujące znaki
interpunkcyjne.
Wolno szaleć młodzieży [...] – tymi słowami zaczyna się Świat zepsuty Krasickiego.
Wtedy matka zawołała: Chodź tu natychmiast
Podał jej lody marki Alga i zaproponował A może seans w kinie Paryż.
Podszedł i zapytał Pójdziesz ze mną na spacer
165