Page 26 - polski 7 cz 2
P. 26
5. Podzielcie się na grupy i zastanówcie nad wymową wiersza. Jakie niesie
przesłanie? Znajdźcie argumenty na poparcie swoich opinii. Weźcie pod
uwagę następujące kwestie:
a) Co się składa na ludzki los?
b) Jakie są zagrożenia, a jakie nadzieje dla człowieka?
c) O co chodzi w życiu, jaki ono ma sens?
Rytm wiersza – zauważalna dla 6. Przeanalizujcie budowę rytmiczną wiersza. Które elementy występują
odbiorcy powtarzalność pewnych regularnie? Gdzie regularność została zakłócona?
elementów tekstu, np. liczby sylab
w wersach, średniówki, rymów. 7. Rozwiń w kilku zdaniach temat: „Moją Itaką jest...”. Uzasadnij swój wybór
z uwzględnieniem istoty przenośnego znaczenia nazwy Itaka, wynikającego
z interpretacji poznanych utworów.
8. Na Odyseusza w rodzinnym domu oprócz jego żony Penelopy i syna
Telemacha oczekiwał ktoś jeszcze. Pobaw się w detektywa i znajdź
informacje o tej postaci. W poszukiwaniach wykorzystaj mit o Odyseuszu
lub Odyseję Homera.
Jan Styka, Odyseusz obejmujący Johann Heinrich Wilhelm Tischbein (czyt. johan hajnrich wylhelm tyszbajn),
Penelopę Odyseusz i Penelopa, 1802
Na rodzinnej Itace Odyseusz pozostawił żonę Penelopę. Kobieta cierpliwie czekała na męża 20 lat (10 lat trwała wojna trojańska
i 10 lat wracał Odys do domu), stając się symbolem wierności małżeńskiej. Przyjrzyj się reprodukcjom dwóch obrazów – Tischbe-
ina i Styki, a następnie powiedz, jakie emocje malują się na twarzach Penelopy i Odysa. Jak – twoim zdaniem – mogłaby wyglą-
dać scena ich spotkania po latach rozłąki?
24