Page 29 - polski 7 cz 2
P. 29

cztery godziny na dobę, trzysta sześćdziesiąt pięć dni w roku. Rok po roku...   Ciekawe!
          miliony tykań. Nie podołałobym temu”.
             Lecz zegarmistrz odpowiedział mądrze: „Nie myśl o przyszłości. Po pro-
          stu wykonuj pojedyncze tyknięcia, a będziesz cieszyć się każdym tyknięciem
          przez resztę życia”.
             I tak właśnie wahadło postanowiło robić.
             Nadal wesoło sobie tyka.
                                                                  tłum. Barbara Żak

                                                                                     W  Muzeum  Nauki  Gdańskiej (dawniej
                                                                                     Muzeum Zegarów Wieżowych), miesz-
                                                                                     czącym się w wieży kościoła św. Katarzy-
                                                                                     ny w Gdańsku, w 2016 roku uruchomiono
                                                                                     zegar z najdłuższym wahadłem na świe-
                                                                                     cie. Liczy ono 31 metrów i 22 centymetry.






















          1.   Pracując w grupach, określcie przyczynę zmiany poglądów wahadła na
              żmudne, codzienne tykanie oraz powód docenienia smaku owocu. Swoje
              spostrzeżenia zapiszcie w tabeli.


                       Wahadło                        Słodycz truskawki


           przed naprawą      po naprawie       na co dzień    tuż przed śmiercią

                                                                                     Przypowieść (parabola) – utwór
           Co wpłynęło na zmianę poglądów     Co się stało, że człowiek docenił smak   narracyjny o charakterze moralno-
           wahadła?                           truskawki?
                                                                                     -dydaktycznym, w którym zdarzenia
           Przesłanie:                        Przesłanie:                            i postacie ukazane są w sposób
                                                                                     schematyczny, gdyż stanowią jedynie
                                                                                     ilustrację prawd ogólnych. Przypowieść
          2.   Ustal, dlaczego przeczytane utwory można uznać za przypowieści.       ma budowę dwuwarstwową – pod
              Przeczytaj definicję tego gatunku, a następnie odnajdź w tekstach
              Anthony’ego de Mello cechy przypowieści.                               powierzchnią fabuły istnieje warstwa
                                                                                     znaczeń ukrytych, wyrażanych
          3.   Podaj przykład sytuacji – z życia lub ze znanego ci utworu literackiego   za pomocą obrazów alegorycznych lub
              bądź filmowego – która mogłaby zilustrować prawdę wyrażoną w jednej    symbolicznych.
              z przypowieści Anthony’ego de Mello.

                                                                                   27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34